Audi klopt Porsche in spectaculaire 6 uur van Silverstone

De #7 Audi van Marcel Fässler, André Lotterer en Benoît Tréluyer heeft de 6 uur van Silverstone gewonnen, de seizoensopener in het World Endurance Championship (WEC). Het team wist dankzij een lekke band de #2 Porsche met een halve ronde voor te blijven. Toyota eindigde de race met de #6 op een derde plek. De zes uur lange race was een waar slagveld voor de LMP1-wagens. Zowel Porsche als Audi verloren een wagen halverwege de race en Toyota zag de #5 door grote schade na een lekke band ver terugvallen.

Bij de start van de race wisten de Audi's de #1 Porsche in handen van Mark Webber voor te blijven en een marginale voorsprong op te bouwen. De Porsche kwam echter steeds beter in de race en wist na enkele ronden de leiding over te nemen en een comfortabele voorsprong op te bouwen. Ondertussen wist ook Webbers teamgenoot een Audi in te halen en kon Audi met een inhaalslag beginnen.

Van de overheersing van Porsche kwam kort nadat Brendon Hartley het stuur had overgenomen van Webber echter een abrupt einde toen Hartley door een net ingehaalde Porsche uit de GT AM klasse werd geschept en bijna over de kop ging. Beide wagens belandden in de bandenstapels en konden hun weg niet vervolgen. Niet veel later kwam de #8 Audi tot stilstand midden op de baan. Lucas di Grassi meldde al eerder dat er problemen waren met de elektrische systemen waren, maar het team kon niks doen om een uitval te voorkomen. Een full course yellow volgde.

Nadat de neutralisatie was opgeheven nam Tréluyer de leiding van Marc Lieb in de overgebleven Porsche over, maar de Duitser wist redelijk in de buurt van de Audi te blijven. Terwijl het einde langzaamaan in zicht kwam reed Kamui Nakajima zijn rechterachterband lek op het rechte stuk, waarna een lange ronde richting de pitstraat volgde. De Japanner wist in deze ronde niet te voorkomen dat de band zijn bodywork kapot sloeg, waardoor de Toyota veel tijd verloor in de garage.

Dankzij het zuiniger rijden leek het er lange tijd op dat Porsche met een pitstop minder dan Audi richting de overwinning kon rijden. Dat nog niks beslist is tot de vlag valt bleek met nog vijftig minuten te gaan, toen de Porsche onverwachts naar binnen moest met een lekke band. Audi profiteerde optimaal en nam de leiding over met een gat van veertig seconden, een gat dat tot het einde van de race niet meer zou worden gedicht.

Ook in de andere klassen was de race alles behalve saai te noemen. In de LMP2 kwam de Ligier Nissan van RGR Sport - met ondermeer voormalig Formule 1-coureur Bruno Senna - als eerste over de finish, met een halve minuut voorsprong op Extreme Speed Motorsports en G-Star Racing. In de GT Pro reed de #71 Ferrari 488 GTE van AF Corse zonder veel problemen naar plek 1, met een ronde voorsprong op zijn teamgenoot. Ook in de GT Am was AF Corse de sterkste, waar de Ferrari F458 Italia met een ronde voorsprong op Aston Martin de grootste afstand heeft afgelegd.

Over drie weken vindt de tweede race van het seizoen plaats, de 6 uur van Spa-Francorchamps, die op zaterdag 7 mei van 14:30 tot 20:30 verreden zal worden.

De spectaculaire crash van Brendon Hartley (YouTube / TBK Light)