Racelegende Fittipaldi in grote financiële problemen

Het gaat niet goed met Emerson Fittipaldi. De Braziliaanse racelegende zit naar het schijnt in grote financiële problemen. Zo groot zelfs, dat autoriteiten beslag hebben gelegd op gewonnen bokalen en racewagens uit Emmo's eigen museum. Onder meer de Indy 500-winnende Penske Chevrolet uit 1993 en één van de wagens waarmee hij uitkwam in de Formule 1 is hij daarom al kwijt. Een woordvoerder van Fittipaldi gaf in een verklaring aan dat de problemen voortkomen uit "de instabiele financiële en politieke situatie in Brazilië."  

De onthullingen kwamen naar buiten door een reportage van het Braziliaanse Record TV afgelopen weekend. Daarin werd onder meer getoond hoe de racewagens uit het museum weg werden gesleept en de bokalen mee werden genomen door officials. Voor de meeste landgenoten van Fittipaldi kwamen de problemen als een verrassing, want de oud-coureur gold als een succesvol zakenman. Fittipaldi is echter vol goede moed en is vast van plan zijn problemen te overwinnen. "Hij heeft vertrouwen in de economische toekomst en is op zoek naar nieuwe partners en een oplossing van deze situatie," zo luidde de verklaring.

Wanneer de situatie inderdaad wordt opgelost is de tweevoudig wereldkampioen Formule 1 vast van plan om zijn oude racewagens en de bokalen terug te halen. "Deze behoren toe aan het museum dat opgedragen is aan alle Braziliaanse racefans," meldt de woordvoerder. "Zodra er een oplossing is gevonden, gaan ze terug naar waar ze vandaan komen." Die oplossing lijkt op dit moment echter nog ver weg. Er zijn meer dan zestig rechtzaken aangespannen tegen Fittipaldi door banken en andere zakenrelaties die nog geld tegoed hebben. Alles bij elkaar zou de schuld meer dan zeven miljoen euro bedragen. 

Fittipaldi debuteerde in 1970 in de Formule 1 bij het team van Lotus, waarmee hij in 1972 wereldkampioen werd. Twee jaar later stapte hij over naar McLaren en greep daar zijn tweede titel. In 1976 verliet Emerson het team en ruilde het in voor het door Copersucar gesponsorde raceteam van zijn broer Wilson. Dat bleek een foute keuze: Fittipaldi zou nooit meer een GP winnen. De Braziliaan trok naar Amerika en ging in 1984 rijden in de CART-serie. In 1989 pakte hij ook daar de titel en won hij tevens de Indy 500. In 1993 zegevierde hij voor een tweede en laatste maal in Indianapolis. Na een crash op de Michigan International Speedway beëindigde Fittipaldi in 1996 op 49-jarige leeftijd zijn actieve racecarrière.