Het mogelijke geheim van de nieuwe Ferrari-motor

Tijdens de Grand Prix van Australië leek het erop dat Ferrari duidelijk het gat naar Mercedes aan het dichten is. Sebastian Vettel en Kimi Raïkkönen leken weinig moeite te hebben met de snelheid van de Mercedes en bij een actie van Vettel op Nico Rosberg leek de Ferrari-motor veel sterker uit te accelereren. Uiteindelijk was voor Mercedes een strategische fout van Ferrari nodig om alsnog de top 2 vol te maken.

Ferrari heeft dus duidelijk iets gevonden gedurende de winter. Een gerucht dat nu rondgaat is dat Ferrari gebruik maakt van een zogeheten HCCI-systeem in zijn Formule 1-motor. Hierbij staat HCCI voor homogeneous charge compression ignition, ofwel een ontsteking waarbij gebruik wordt gemaakt van compressie, zoals bij dieselmotoren, in plaats van een ontsteking met een vonk.

Het controleren van HCCI benodigt een sterke microprocessor en goed begrip van de scheikundige reacties die optreden tijdens het proces. Met behulp van HCCI-systemen kan een motor zo zuinig worden als een diesel, maar toch de kracht van een benzine behouden. Het kan echter ook voor een verhoogde slijtage van de motor zorgen en is veel lastiger te controleren.

Het vermoeden is ontstaan doordat de Ferrari in Melbourne kenmerken vertoonde die zeer kenmerkend zijn voor HCCI zoals veel motorvibratie, een plofferig geluid op lage toeren, direct veel koppel en een zeer grote wijziging aan de cilinderkop die Ferrari heeft aangekondigd.

Hiermee treed Ferrari mogelijk in de voetsporen van Mercedes, waarvan vermoed wordt dat ze al sinds de introductie van de huidige motoren met dit systeem rijden.

Het mogelijke geheim van de nieuwe Ferrari-motor (Pro Shots / Zuma Sports Wire)
Het mogelijke geheim van de nieuwe Ferrari-motor (Pro Shots / Zuma Sports Wire)