Schonere dieselauto's blijkt lastige opgave

Het blijft voor autofabrikanten lastig om dieselauto's schoner te krijgen. Uit onderzoek van TNO blijkt dat er een behoorlijk verschil is tussen de uitslag van de toelatingstest, op grond waarvan de voertuigen de weg op mogen, en de uitstoot in de praktijk.

Volgens de cijfers van TNO scoren vooral de Volkswagen Passat CC, de BMW 518, de Opel Zafira en de Mercedes-Benz C220 op de weg slecht. De Peugeot 308 en de Audi Q7 krijgen ook een onvoldoende. Alleen de uitstoot van de BMW 530 komt in de buurt van de strenge Europese normen.

Deze constatering en de resultaten als geheel zijn voor TNO aanleiding om samen met overheden én fabrikanten snel en daadkrachtig werk te maken van een beter en realistischer systeem om praktijkemissies te bepalen en te handhaven. Dit zal de luchtkwaliteit in vooral de stedelijke gebieden in Europa zeer ten goede komen.

Volgens TNO kan uit de cijfers niet de conclusie worden getrokken dat de verschillen tussen de test en de resultaten op de weg het gevolg zijn van zogenoemde 'sjoemelsoftware'. Die werd in auto's van Volkswagen gebruikt om ze 'schoner' te laten zijn.

Schonere dieselauto's blijkt lastige opgave
Schonere dieselauto's blijkt lastige opgave (Foto: ANP)