F1-coureurs toch niet unaniem voor cockpitbescherming

De discussie over cockpitbescherming sluimert al jaren rond in de paddock, maar sinds de dodelijke ongelukken van Jules Bianchi en IndyCarrijder Justin Wilson is alles in een stroomversnelling terecht gekomen. Alexander Wurz, de voorzitter van de Grand Prix Drivers Association, verklaarde recent dat alle rijders hopen dat cockpitbescherming met ingang van 2017 ingevoerd gaat worden. Maar Wurz' woorden blijken niet helemaal waar te zijn. De rijders blijken op dit standpunt niet allemaal op één lijn met elkaar te zitten. 

Force India-coureur Nico Hülkenberg blijkt namelijk helemaal geen voorstander. "Dat is persoonlijk," zegt de Duitser desgevraagd. "Ik vind het niks. Voor mij hoort een F1-cockpit open te zijn." En hij staat niet alleen in zijn standpunt. Ook Renault-rookie Jolyon Palmer heeft zo zijn bedenkingen. "Voor mij staat veiligheid op de agenda," stelt de Brit, "maar het is niet het belangrijkste punt. We moeten de F1 ook niet vergelijken met de IndyCars. Als ze daarin de muur raken aan de buitenkant spatten de brokstukken de baan op. Wanneer wij de muur raken zijn we ver van de baan verwijderd."

Net als Hülkenberg is Palmer van mening dat F1-cockpits nou eenmaal open horen te zijn. "Ik denk dat we moeten oppassen niet af te dwalen van wat de Formule 1 altijd geweest is, want dat zijn wagens met een open cockpit." Red Bull-collega Daniel Ricciardo deelt die mening niet en gaat ervan uit dat de cockpitbescherming er toch zal komen. "Het is niet zo dat rijders minder lef hebben, het is iets waar we ons voordeel mee kunnen doen. Niemand wil een fataal ongeval zien, dus als we het risico kunnen minimaliseren: waarom niet? De meeste rijders zijn voorstander, dus we zullen wel zien hoe het afloopt."