Pakketjes helpen omzet PostNL vooruit

PostNL heeft zijn omzet vorig kwartaal licht zien stijgen ten opzichte van een jaar eerder. De groei was te danken aan de bezorging van pakketten en aan de buitenlandse activiteiten, de Nederlandse postmarkt kromp zoals voorspeld verder.

PostNL boekte vorig kwartaal een omzet van 1 miljard euro. Dat was 1 procent meer dan in de laatste drie maanden van 2014. De operationele winst, gecorrigeerd voor pensioenlasten en andere voorzieningen, steeg met een vijfde naar 147 miljoen euro. Onderaan de streep ging de nettowinst 15 miljoen euro omlaag naar 101 miljoen euro.

De opbrengsten uit de pakketbezorging gingen vorig kwartaal met 7 procent omhoog, terwijl buitenlandse activiteiten 6 procent meer opleverden. De omzet uit de Nederlandse brievenmarkt slonk met 1 procent. In totaal werden 9,5 procent minder brieven verstuurd, maar die afname werd grotendeels gecompenseerd met duurdere postzegels.

Internet

PostNL wist de operationele winst vorig jaar met 6 procent op te voeren tot 303 miljoen euro. Daarmee werd voldaan aan de eigen voorspelling dat het resultaat tussen 280 en 320 miljoen euro zou uitkomen.

Het postbedrijf verwacht ook dit jaar te profiteren van de groei van het winkelen via internet, waardoor er steeds meer pakketten kunnen worden bezorgd. De aanhoudende krimp op de postmarkt moet worden gecompenseerd via de lopende reorganisatie. Die leverde vorig jaar voor 85 miljoen euro aan besparingen op.

Eind vorig jaar liet PostNL al weten dat komende jaren nog meer besparingen worden doorgevoerd. Daarbij blijft de reorganisatie tot en met volgend jaar wel beperkt tot het eerder aangekondigde verlies van 2700 tot 3500 banen.

Pakketjes helpen omzet PostNL vooruit
Pakketjes helpen omzet PostNL vooruit (Foto: ANP)