Orie wil schaatssport nieuwe impuls geven

Jac Orie wil de schaatssport een nieuwe impuls geven. De coach van de schaatsploeg van de LottoNL-Jumbo-formatie heeft een plan opgesteld om de sport commercieel aantrekkelijker en daarmee voor meer sporters interessant te maken, zo meldt AD Sportwereld.

De internationale schaatsfederatie (ISU), de KNSB, bondssponsor KPN en marketingpartner Infront krijgen zijn plan vandaag aangeboden. "Ik vond dat ik mijn nek moest uitsteken." Orie doelt hierbij niet op de discussie over het bestaan van de sport, maar op de ruimte die er is voor verbetering. "Er zijn volgens mij alleen maar winnaars in dit voorstel."

Orie wil dat de sponsoren meer ruimte krijgen om zichtbaar te zijn. Dit betekent dat het huidige systeem met de kleine logo's op de pakken op de schop moet in de wereldbekerwedstrijden. "Ik pleit voor een licentiesysteem bij de ISU. Voor een bepaald bedrag, ik ben uitgegaan van een ton, kun je als merkenteam of als land marketingrechten kopen voor de zes wereldbekerwedstrijden. Je rijdt die wedstrijden in je eigen kleuren. Dus wij in het geel-zwart, maar de Amerikanen zouden met de look en feel van hun sponsor BMW kunnen rijden. Of een nieuw bedrijf kan een team oprichten met een paar rijders. Sponsors krijgen ook vijf meter boarding en kunnen hun relaties uitnodigen."

Tijdens de toernooien waar de schaatsers echt voor hun land uitkomen zullen de landenpakken gehandhaafd blijven. Dit gaat om de Olympisceh Spelen en Europese en wereldkampioenschappen.

Jac Orie wil schaatssport vooruit helpen (Pro Shots/Cor Lasker)
Jac Orie wil schaatssport vooruit helpen (Pro Shots/Cor Lasker)