Tokensysteem voor F1-motoren afgeschaft

Het gewraakte tokensysteem voor de ontwikkeling van de Formule 1-motoren zal volgend jaar afgeschaft worden, zo heeft Renault F1-baas Cyril Abiteboul bekendgemaakt. Om te voorkomen dat de kosten voor de klantenteams de pan uitrijzen zal er een rem gezet worden op de bedragen die de klantenteams voor de motoren moeten betalen.

Abiteboul sprak met Formule 1-journalist Adam Cooper: "We gaan het afschaffen, mede omdat we allemaal vinden dat de motoren qua performance dichter bij elkaar moeten komen te liggen. Het is namelijk voor niemand goed als de Formule 1 gedomineerd wordt – als de rangorde bepaald wordt – door de performance van de afzonderlijke motoren. We hebben er dus allemaal belang bij deze verandering door te voeren. Daarnaast is het tokensysteem nodeloos ingewikkeld voor het grote publiek, dus we hebben maar gewoon besloten het te schrappen."

Dat het tokensysteem nodeloos ingewikkeld is bleek de afgelopen jaren wel. Zo kregen de fabrikanten Mercedes, Ferrari en Renault bij de ontwikkeling van hun 1,6 liter V6-turbomotoren voor 2015 32 tokens om hun krachtbronnen aan te passen. Dat kwam neer op ongeveer 48 procent van de gehele aandrijflijn. Nieuwkomer Honda kreeg slechts het gemiddelde dat aan het begin van het jaar bij de andere fabrikanten overgebleven was. Wel mochten de merken hun motoren gedurende het jaar doorontwikkelen.

Voor dit jaar mogen de vier fabrikanten weer 32 tokens (48 procent van de aandrijflijn) besteden aan ontwikkeling. Vanaf volgend jaar had, om kosten te besparen, het aantal te besteden tokens naar beneden bijgesteld moeten worden. Dat wordt nu vervangen door een maximumprijs die klantenteams voor de aandrijflijn moeten betalen. Omdat alle fabrikanten sinds dit jaar weer fabrieksteams hebben zullen zij hun (extra) investeringen in de motoren hierdoor kunnen rechtvaardigen.

Wat wel overeind blijft is dat een coureur de beschikking krijgt over een gelimiteerd aantal motoren en andere componenten van de aandrijflijn. Dit jaar zijn dat er vijf per component, omdat het aantal races op de kalender boven de twintig uitkomt. Wel blijft het zo dat updates pas bij installatie van nieuwe componenten doorgevoerd mogen worden.