Duidelijkere informatie bij online-aankoop

Consumenten kunnen makkelijker te weten komen met welke voorwaarden ze akkoord gaan, vooral als ze iets kopen op internet. Nu klikt menigeen maar op ja zonder de pagina's lange uitleg echt goed te hebben gelezen. Een hulpmiddeltje zorgt er vanaf nu voor dat de ingewikkelde voorwaarden kort en begrijpelijk zichtbaar worden.

De nieuwe toepassing scheelt niet alleen consumenten maar ook kleine bedrijven veel tijd en gedoe. Bedrijven kunnen de privacyvoorwaarden daardoor voortaan met een paar simpele handelingen vastleggen, schrijft minister Henk Kamp (Economische Zaken) maandag aan de Tweede Kamer.

Kamp: "Privacyvoorwaarden kunnen lang en complex zijn. Steeds meer, vaak kleinere bedrijven, ontwikkelen diensten en producten waarbij rekening moet worden gehouden met privacy van consumenten. Met dit hulpmiddel kunnen bedrijven helder en beknopter aangeven wat ze met gegevens van consumenten willen doen."

Consumenten kunnen dan makkelijker zien hoe er wordt omgegaan met hun gegevens. Ze kunnen zo beter kiezen welke diensten en producten ze willen, aldus de minister.

Duidelijkere informatie bij online-aankoop
Duidelijkere informatie bij online-aankoop (Foto: ANP)