Kerst doet moederbedrijf Mediamarkt goed

De kerstperiode heeft het Duitse winkelconcern Metro, het moederbedrijf van Mediamarkt, goed gedaan. De verkopen van winkels die een jaar eerder ook al open waren bleven mede daardoor vorig kwartaal stabiel. Dat meldt Metro Group dinsdag op basis van voorlopige cijfers.

Duitse vestigingen verkochten in december 2,1 procent meer dan dezelfde zaken een jaar eerder. Wereldwijd kwamen de vergelijkbare verkopen in het 'kerstkwartaal' uit op een plusje van 0,1 procent.

Bestuursvoorzitter Olaf Koch zegt in een toelichting ondanks de moeilijke marktomstandigheden vertrouwen te houden in het lopende boekjaar, waarvan het eerste kwartaal eind december werd afgerond. Hij rekent dankzij een reeks maatregelen, zoals sterkere focus op online verkoop en de introductie van nieuwe diensten, op een positieve ontwikkeling.

Elf nieuwe zaken
Metro verkocht eind december de Vietnamese tak van zijn groothandelsdivisie Cash & Carry voor 655 miljoen euro. De verkoop levert een positieve bijdrage van 400 miljoen euro aan het bedrijfsresultaat (ebit) van het eerste kwartaal. Het uiteindelijke resultaat neemt daardoor volgens Metro fors toe.

Tegenover het afstoten van de dertig Vietnamese vestigingen stond de opening van elf nieuwe zaken. Daaronder zijn ook vijf winkels in de belangrijke groeimarkten Rusland, Turkije en India.

Kerst doet moederbedrijf Mediamarkt goed
Kerst doet moederbedrijf Mediamarkt goed (Foto: ANP)