600 uur pure Netflix in 2016, nu wereldwijd te ontvangen

Streamingkeizer Netflix gaat in het komende jaar 600 uur aan eigen, originele content toevoegen aan het aanbod. Dat meldde Ted Sarandos, Hoofd Content bij Netflix, tijdens een presentatie op technologiebeurs CES. Het aanbod zal, zoals in afgelopen jaren, bestaan uit series, documentaires, films, comedyspecials en zelfs een eigen talkshow.

In totaal wil Netflix 31 nieuwe en terugkerende shows, ruim twintig eigen speelfilms en documentaires, dertig kinderprogramma's en een "brede selectie" aan comedyspecials toevoegen. Dit aanbod komt bovenop de films, series en andere content die de dienst, met verschillende samenstelling per regio, van andere aanbieders in licentie heeft. In totaal leidde het beschikbare aanbod tot het kijken van 12 miljard uur aan Netflix-video in het vierde kwartaal van 2015. Dat is 45% meer dan dezelfde periode in 2014, toen dit aantal nog op 8,25 miljard uur stond.

De streamingdienst, die begon als een verhuurder van dvd's via de post, had oorspronkelijk als doel om voor het einde van 2016 zo goed als wereldwijd te ontvangen te zijn. Voor aanvang van de keynote was het aantal landen waarin Netflix hun dienst leverde niet groter dan zestig, maar Netflix-topman Reed Hastings kondigde aan dat het bedrijf tijdens de presentatie de dienst beschikbaar heeft gemaakt in 130 nieuwe landen. "Terwijl je naar mij hebt zitten luisteren is de Netflix-dienst live gegaan in bijna elk land in de wereld," aldus Hastings, "behalve China, waar we hopen in de toekomst ook te komen." Volgens Hastings is de stap "de geboorte van een wereldwijd televisienetwerk".

Netflix heeft momenteel wereldwijd meer dan 70 miljoen klanten, leden genoemd, die dagelijks 125 miljoen uur aan video bekijken.

Netflix CEO Reed Hastings tijdens CES keynote (Foto: Netflix)
Netflix CEO Reed Hastings tijdens CES keynote (Foto: Netflix)