Supermarktketen PLUS timmert aan de weg

Supermarktketen PLUS heeft de verkopen afgelopen jaar flink kunnen opvoeren. De omzet groeide met 8,8 procent. Naar eigen zeggen is PLUS daarmee de hardst groeiende supermarktorganisatie van 2015.

De consumentenomzet van PLUS kwam vorig jaar uit op ruim 2,2 miljard euro. De keten zag zijn marktaandeel daardoor groeien van 5,9 naar 6,2 procent. PLUS telt nu 262 filialen. Dat zijn er zeven meer dan twaalf maanden terug. Het bedrijf heeft geen winstcijfers naar buiten gebracht.

"Het gaat goed met PLUS. Onze klantenkring wordt groter en trouwer", liet algemeen directeur Jan Brouwer maandag weten. Dit is volgens hem mede te danken aan het nieuwe formuleconcept Briljant, dat inmiddels bij 190 filialen is doorgevoerd. Verder is het prijsimago van PLUS volgens Brouwer verbeterd.

Vlees

De topman benadrukt ook dat het vleesassortiment van PLUS in rap tempo verduurzaamt. Beter Leven-vlees, biologisch vlees en vegetarische producten zijn vaker in de aanbieding. Plofkippromoties en kiloknallers zijn inmiddels verleden tijd. PLUS streeft ernaar om, naast varkens- en rundvlees, ook al het kippenvlees op termijn te voorzien van tenminste het Beter Leven keurmerk 1-ster.

PLUS, dat nog altijd veel kleiner is dan grote concurrenten Jumbo en Albert Heijn, heeft tevens belangrijke stappen kunnen zetten op het gebied van internetverkopen. Voor klanten van ruim 150 filialen is het inmiddels mogelijk om online boodschappen te doen bij hun eigen winkel. Die zaken bezorgen de online bestelde boodschappen aan huis of ze leveren via een ophaalpunt. PLUS ziet hierbij ook nieuwe groeikansen, bijvoorbeeld door levering aan kantoren en kinderdagverblijven.

Supermarktketen PLUS timmert aan de weg
Supermarktketen PLUS timmert aan de weg (Foto: ANP)