BMW viert honderdjarig bestaan

BMW, 's werelds grootste fabrikant van luxeauto's, viert dit jaar zijn honderdjarig bestaan. Reden tot feest is er genoeg want het concern uit München rekent op nieuwe recordresultaten op het gebied van winst, verkoop en omzet.

In Nederland wordt het feest onder meer gevierd met de eerste oldtimerbeurs van 2016, de Interclassics in het Maastrichtse MECC. Deze gerenommeerde autobeurs houdt een jubileumtentoonstelling met het hoofdthema '100 jaar BMW'.

Liefhebbers van klassieke auto's krijgen daar onder meer een exclusieve collectie van dertig zeldzame BMW's te zien. De 23e editie van de Interclassics wordt gehouden van 14 tot en met 17 januari.

BMW, voluit Bayerische Motoren Werke, werd in maart 1916 opgericht. Het bedrijf was toen nog een fabrikant van vliegtuigmotoren. Pas zo'n twaalf jaar later begon BMW als autofabrikant. Het bedrijf kreeg al snel de naam als bouwer van zeer geavanceerde sportauto's. Tijdens de Tweede Wereldoorlog leverde BMW auto's en motoren aan de Luftwaffe en de Wehrmacht. Net als bij andere Duitse autofabrikanten werden toen duizenden dwangarbeiders uitgebuit in de fabrieken van BMW.

Het huidige succes van BMW is voor een belangrijk deel te danken aan de Nederlandse ontwerper Adrian van Hooydonk. Hij staat sinds 2009 aan het hoofd van de designafdeling van het concern. Behalve verschillende modellen van BMW komt ook de nieuwe Mini (dochter van BMW), gemaakt in het Limburgse Born, uit de koker van hoofdontwerper Van Hooydonk.

Het merk met als slogan 'BMW maakt rijden geweldig' wordt al jaren geroemd om zijn sterke rijeigenschappen en hoge kwaliteit. Maar volgens marketingdeskundigen gebruiken BMW-rijders hun luxe, dure bolides ook als statussymbool. Vooral in China gingen de peperdure topmodellen van BMW om die reden de afgelopen jaren als warme broodjes over de toonbank.

Naar verwachting breekt BMW over 2015 een nieuw verkooprecord van meer dan 2 miljoen auto's wereldwijd. Ook de motorfietsendivisie BMW Motorrad doet goede zaken. In Nederland is het merk marktleider met een aandeel van bijna 16 procent in de totale verkoop van motoren.

BMW Nederland wil nog niet officieel zeggen wat voor feestelijke activiteiten er voor dit jaar op het programma staan. "Ook in Nederland zijn we vastberaden om ons honderdjarig jubileum gepast te vieren. De activiteiten voor onze klanten, dealers en werknemers worden in de komende weken bekend", aldus de importeur.

BMW viert honderdjarig bestaan
Dikke BMW!! (Foto: ANP)