Volkswagen verliest iets terrein

De geplaagde automaker Volkswagen verliest op Europees niveau qua marktaandeel iets terrein op de concurrentie, maar is nog altijd veruit de grootste speler op de Europese automarkt. In november verkocht het bedrijf meer auto's in vergelijking met november vorig jaar, maar de verkoopplus was minder sterk dan bij concurrenten.

Het marktaandeel van Volkswagen Group zakte vorige maand naar 24,3 procent van 26,6 procent een jaar eerder, zo blijkt uit cijfers die de Europese autobrancheorganisatie ACEA dinsdag publiceerde.

De verkopen van de Volkswagen Group stegen in november met 4,1 procent op jaarbasis. De verkopen van het eigen merk stegen met 2,8 procent tot ruim 131.450 auto's. Met een marktaandeel van ruim 12 procent was Volkswagen nog altijd veruit de meest verkochte auto. Een jaar eerder was het merk nog goed voor ruim 13 procent van alle nieuwe personenwagens die werden verkocht.

Skoda

Volkswagen-dochter Skoda deed het met een verkoopplus van 11,7 procent het beste. Het marktaandeel liep evenwel een fractie terug tot 4,4 procent. Voor Audi gold een soortgelijk scenario, met een verkoopplus van 4,4 procent en een marktaandeel nu van 5,7 procent. Bij Seat werden 3 procent minder auto's verkocht dan een jaar eerder en Porsche verkocht meer auto's bij een gelijk marktaandeel van 0,4 procent.

De Franse autoproducenten PSA Peugeot Citroën verkocht krap 14 procent meer auto's en heeft een marktaandeel van 10,4 procent. Renault meldde een verkoopplus van 15 procent en zag zijn marktaandeel een fractie stijgen naar krap 10 procent. Ford en de Opel Group completeerden de top vijf. Beide zagen de verkopen circa een vijfde toenemen.

In totaal namen de autoverkopen in november voor de 27e achtereenvolgende maand toe, ditmaal met bijna 14 procent.

Volkswagen verliest iets terrein
Volkswagen verliest iets terrein (Foto: ANP)