Game Zero, de voorloper van Minecraft?

Minecraft, een origineel spel. Of toch niet? Martin Hollis, bekend van de game Goldeneye, wist in 2002 een soortgelijk spel uit te brengen, maar helaas is dit hele feestje niet doorgegaan. De game was te zwaar voor GameCube en Nintendo 64.

Stel je voor, je hebt een lange tijd gewerkt aan Goldeneye, de eerste fps voor N64 en je brengt het ook nog eens met succes op de markt. Wat doe je dan? ‘Doorstoten in de game-industrie’, dacht Rare. Het bedrijf ging aan de slag met nog een shooter voor N64. Perfect Dark zou het volgende pareltje worden, maar niet in de ogen van Martin Hollis. De gamede  veloper wilde wat anders en nam ontslag. Hij ging er even tussenuit, waarna hij zijn eigen bedrijf opstartte. Ze wilden een game uitbrengen genaamd Game Zero, maar dit is er nooit van gekomen. Het spel was te goed voor de hardware van begin 21e eeuw en zo kon het niet op de markt gebracht worden. Vijftien jaar zijn we verder en Hollis geeft eindelijk duidelijkheid over Game Zero.

Als speler van dit spel zou je terechtkomen in een wereld vol met fantasierijke wezens. Je bent een vrouw die de wereld kan gaan verkennen en met een laserpistool vecht tegen vijanden. Zo kon de speler ook zelf gebouwen creëren. Oftewel, de voorloper van het wereldberoemde Minecraft? 'Voorloper is denk ik niet het juiste woord', legt Martin Hollis uit. 'Mojang heeft Game Zero nooit gezien en zo hebben ze het dus ook niet na kunnen maken. Mojang heeft gewoon haar voorlopers gecreëerd.'

Met dank aan Martin Hollis en Unseen64 zijn hier een aantal screenshots: