'Stop met irritante reclame'

Stop met reclame die alleen maar irritatie oproept. Die oproep komt niet van gefrustreerde internetgebruikers. Nee, het is de vereniging van communicatie-adviesbureaus in Nederland (VEA) die het zegt in een verklaring. Dat meldt de website Emerce.

Volgens de VEA maken consumenten gebruik van Ad Blockers omdat er te veel slechte en opdringerige reclame is. 'Wij geloven dat creativiteit vooruitgang realiseert. Vooruitgang in de vorm van economische groei. Maar ook maatschappelijke vooruitgang in de vorm van een betere samenleving. Opdringerigere reclame of reclame die slechts irritatie oproept past daar niet in.'

De VEA vindt dat reclame juist origineel en aantrekkelijk moet zijn. Zo aantrekkelijk dat mensen het graag willen zien en het verhaal doorvertellen via sociale media. 'Reclame verrast en nodigt uit. Reclame is eerlijk en transparant. Stiekeme reclame is niet op zijn plaats. Reclame is effectief door originaliteit.' De VEA roept alle bureaus en adverteerders op om te stoppen met reclame die louter irritatie oproept.