EA wil graag sandboxgames maken

Electronic Arts is van plan om het gat van grote openwereld-actiegames in hun eigen gameportfolio te vullen. Op dit moment beschikt de uitgever nog niet of nauwelijks over games uit dat genre, maar daar gaat dus verandering in komen.

EA heeft, in tegenstelling tot een Ubisoft of een Take-Two, nog niet echt zijn eigen actie-franchise. de portfolio van EA bestaat voornamelijk uit shooters, racegames, sportgames en andere, kleinere projecten. "Als je kijkt naar het grootste segment uit de industrie, namelijk actiegames, dan hebben wij nog niet echt veel te bieden. EA staat niet bekend om gigantische actiegames zoals Assassin's Creed of Grand Theft Auto", laat topman Patrick Soderlund weten in een interview met IGN.

"De strategische richting die we momenteel op willen is dus meer in dat (openwereld/actie)genre, om te kijken of we met iets kunnen komen wat misschien nog niet eerder is gedaan". Soderlund meldt dat de ambitie groot is om een geheel nieuw IP uit de grond te stampen in deze specifieke gamecategorie. Of het nieuwe project (of projecten) onder de verantwoordelijkheid valt van de recent opgerichte EA-studio Motive, onder leiding van voormalig Ubisoft-ontwikkelaar Jade Raymond, wilde Soderlund niet meteen bevestigen.