Toch geen 1000pk limiet voor LMP1-wagens

Er komt vanaf volgend jaar een bovengrens op het aantal pk dat de hybride motor in de LMP1-klasse van het World Endurance Championship mag loslaten. De regelwijziging is vandaag goedgekeurd tijdens de FIA World Motor Sport Council.

Porsche en Toyota hebben eerder al bevestigd dat het vermogen van hun hybride systemen de grens van 1000pk kan overschrijden. Om veiligheidsredenen is dit in 2016 niet meer toegestaan. De FIA verklaart: "De WMSC heeft een voorstel van de WEC-raad om het totale vermogen dat de hybride systemen in een LMP1-wagen om veiligheidsredenen te begrenzen goedgekeurd." De WEC-raad was vooral bang dat het totale vermogen plotseling vrij zou komen.

Men gaat er van uit dat de energiereductie zal leiden tot een verlies van vier seconden per ronde op het circuit in Le Mans, maar er wordt ook verwacht dat fabrikanten dit verschil met nieuwe systemen zullen verkleinen.

Volgend seizoen zal de eerste race plaats vinden op 25 maar op Circuit Paul Ricard, de 24 uur van Le Mans zal plaats vinden van 18 tot 19 juni, hetzelfde weekend als de Formule 1-race in Baku. Het huidige seizoen telt nog drie races, waarvan de volgende van 9 tot 11 oktober plaatsvindt in Fuji.

Update:
Er komt geen grens op het maximale vermogen van de LMP1 hybrides volgend jaar, wat betekent dat eerdere berichtgeving van de FIA onjuist was. In plaats van een limiet van 1000pk op de hele motor, komt er een limiet van 300kW, ongeveer 400pk, op de hybride systemen, wat het theoretisch maximum aan vermogen net onder de 1000pk brengt. Deze restrictie zal niet gelden op de Formule 1-circuits.

Vermogen LMP1-auto's begrensd op 1000 pk (Pro Shots/Zuma Sports Wire)
Vermogen LMP1-auto's begrensd op 1000 pk (Pro Shots/Zuma Sports Wire)