Stadsschouwburg dist Apple

Zwaar gesubsidieerd zijn en ondertussen anderen de maat nemen? Voor de Stadsschouwburg op het Leidseplein in de hoofdstad van het land geen probleem. Sinds vandaag prijkt er op de gevel van het monumentale pand een boodschap gericht aan een multinational, die stomtoevallig een winkel aan de overkant heeft.

"Wat doet Apple voor de vluchtelingen?”, waarbij opgemerkt dient te worden dat in plaats van het woordje 'apple' het bekende logo staat van de elektronicagigant. Best kans dus dat vanavond een paar advocaten, die ook zo'n logo op hun borst dragen, wat overwerk te doen hebben.

Een beetje handigheid met een zoekmachine had directeur Melle Daamen een beschamend spandoek kunnen schelen. Zo biedt bijvoorbeeld iTunes van Apple een podium voor activisten en verkopen de Fugees al jaren hun muziek via dit medium.

CEO van Apple, Tim Cook kan je ook niet betrappen op gierigheid. Zowel hij persoonlijk als zijn bedrijf geven jaarlijks het nodige uit aan goede doelen. Cook gaf laatst uit eigen zak 6,5 miljoen dollar uit aan diverse doelen en heeft hij eerder beloofd om bijna zijn volledige vermogen weg te geven zodra zijn neefje -op zijn kosten- zijn diploma gehaald heeft. Het zou hiermee gaan om zo'n 700 miljoen dollar, een bedrag waarvoor je in elke straat ter wereld een spandoek zou kunnen ophangen.

"Apple staat symbool voor multinationals die veel verdienen en weinig belasting betalen", aldus subsidieslurper Daamen, die blijkbaar een vijandbeeld nodig had. "Ik ben me ervan bewust dat de Apple Store onze overbuurman is, maar het gaat mij niet om de winkel, maar om Apple als multinational".

Op hun beurt zouden bezoekers van het Leidseplein zich kunnen afvragen wat de Stadsschouwburg allemaal doet voor de vluchtelingen. We zullen het antwoord maar vast verklappen: zij gaan praten. Tijdens 24 uur onbegrensd komen sprekers van diverse pluimage langs om te praten over een oplossing van het vluchtelingenprobleem. Zoals iedereen al vermoedde duurt dit evenement een volledige dag, dus morgen aan het eind van de dag kunnen wij het antwoord op dit complexe probleem verwachten. Dit alles op kosten van de brave belastingbetaler, tenzij Apple natuurlijk alsnog dit evenement wil sponsoren.