Etappe 9: Torrevieja - Cumbre del Sol, 168,3 km

De achtste etappe werd de etappe van de Belgen. Na een overwinning voor Nederland kon België natuurlijk niet achterblijven. In een sprint van een klein groepje was Jasper Stuyven Pello Bilbao te snel af. Het is nog niet echt de Vuelta van Caja Rural. Stuyven won met een gebroken handwortelbeentje, waarschijnlijk opgelopen bij de massale valpartij tijdens de eerste passage in Murcia. Deze Vuelta lijkt qua valpartijen bijna op de Tour. Normaal zijn er niet vele grote valpartijen in de Vuelta, maar dit jaar dus wel. Behoorlijk wat bekende slachtoffers ook. Typische namen eigenlijk. Dan Martin, Tejay van Garderen en Nacer Bouhanni, ze hebben allemaal moeite om op hun fiets te blijven zitten. Niet wonderbaarlijk dat juist deze jongens er weer bij lagen. Frank Schleck lag er natuurlijk ook weer vrolijk bij, samen met Stuyven dus waarschijnlijk. De Belg neemt afscheid van de Vuelta met een ritzege, je kan op een slechtere manier uit een ronde stappen. Met een andere Belg ging het iets minder, Kris Boeckmans ging hard onderuit en is zwaar geblesseerd. Hij wordt enkele dagen in een kunstmatige coma gehouden, hopelijk loopt dat allemaal goed af. Niet voor alle Belgen een mooie dag helaas. Deze zondag gaat de Vuelta verder met een rit langs de kust. Dan denk je aan een vlakke rit, maar Unipublic zou Unipublic niet zijn als ze nog een paar bergen in het parcours wisten te leggen.

Route etappe 9 (Afbeelding: letour.fr)
Route etappe 9 (Afbeelding: letour.fr)

Het profiel van de etappe van vandaag (Afbeelding: letour.fr)
Het profiel van de etappe van vandaag (Afbeelding: letour.fr)


Torrevieja is de plaats van vertrek. Van Murcia zijn de renners een stuk naar het oosten getrokken, richting de kust. Torrevieja is een badplaats aan de Middellandse Zee met meer dan 100.000 inwoners. Een badplaats, dus uiteraard is hier veel toerisme. In de zomer kan het inwoneraantal oplopen tot 200.000. Vroeger moest Torrevieja het vooral van zoutwinning hebben. Er wordt tegenwoordig nog steeds zout gewonnen in het meer bij Torrevieja, maar met zoveel toerisme wordt dat een beetje overschaduwd. Nabij Torrevieja liggen twee zoutmeren, de Salinas of Lagunas van Torrevieja en La Mata. Deze meren maken zelfs deel uit van een natuurpark, Parque natural de las Lagunas de La Mata y Torrevieja. Deze zoutmeren zijn niet zo diep en vormen daarmee een ideale broed- en overwinteringsplaats voor veel vogels. Je kan hier in het seizoen vooral veel flamingo's tegenkomen. Stuk of 2000, naar het schijnt. Dat zal de meeste bezoekers van Torrevieja echter niet veel interesseren, die komen natuurlijk allemaal voor het strand. 20 kilometer aan strand, nog een haventje erbij. Prima locatie voor veel mensen. De lucht schijnt hier door de zoutmeren ook vrij schoon te zijn.

Het strand van Torrevieja (WikiCommons/Jrv73)
Het strand van Torrevieja (WikiCommons/Jrv73)

Andalucía kreeg bijna acht dagen, voor Murcia blijft het bij een dag. We zitten inmiddels alweer in Comunidad Valencia. In de provincie Alicante, om precies te zijn. De renners trekken naar het noorden en volgen de kust. Er wordt weer flink reclame gemaakt voor Spanje, een aantal bekende badplaatsen passeert de revue. Gefietst wordt er over brede wegen, altijd redelijk dicht in de buurt van de kust. Via Guardamar del Segura fietsen de renners naar Santa Pola, waar ze door een natuurpark met een aantal zoutmeren fietsen. Wel een fraai gezicht. Van Santa Pola fietsen de renners door naar El Altet en dan zijn ze al bijna bij Alicante. De wegen zijn hier grotendeels recht en met name heel vlak. Na 40 kilometer wordt Alicante aangedaan. Een stad aan de Costa Blanca met 322.000 inwoners. De hoofdstad van de provincie Alicante, uiteraard. Op Valencia na de grootste stad van deze regio. Een stad waar het ook vooral om toerisme draait, maar wel met een aardige haven. Niet alleen voor plezierjachten, vooral voor de export van producten die verbouwd worden in de omgeving. In Alicante valt vooral het kasteel op, dat hoog boven de stad uittorent.

Het natuurgebied rond Santa Pola waar de renners vandaag doorheen zullen fietsen (WikiCommons/Rodriguillo)
Het natuurgebied rond Santa Pola waar de renners vandaag doorheen zullen fietsen (WikiCommons/Rodriguillo)


De renners blijven langs de kust fietsen en het blijft vlak. Van Alicante wordt er richting Villajoyosa gefietst. Dit is een wat kleinere badplaats, maar wel iets authentieker. Iets minder uit de kluiten gewassen hotels en iets meer oude huisjes. In alle kleuren van de regenboog, enorm leuk. In Villajoyosa hebben de renners 75 kilometer gehad. Het is nog zes kilometer tot de volgende bekende badplaats, Benidorm. Een van de bekendste badplaatsen van Europa, een van die plaatsen waar je nog niet dood gevonden wil worden. Na Londen en Parijs schijnen hier de meeste hotelbedden te zijn. Aan de kust zie je alleen maar hotels, de een nog hoger dan de ander. Het is eigenlijk geen gezicht, alleen maar moderne zooi aan het strand. In Benidorm zitten vooral oudjes. Daar moeten de renners wel voor oppassen, heeft een bepaald programma dat ooit op tv werd uitgezonden mij geleerd. Van Benidorm fietsen de renners verder richting Altea, nog een badplaats. Wel een stuk authentieker, minder hotels en meer op elkaar gepropte Spaanse huisjes. Behoorlijk wit stadje, je waant je bijna weer in Andalucía. Van Altea is het nog 12 kilometer fietsen tot de volgende badplaats van naam, Calpe. Een stad die vooral opvalt door El peñon de Ifach, een hoge rots net buiten de stad, bijna in de zee. Ook Calpe is heel toeristisch, maar het ziet er wel wat beter uit dan Benidorm. De renners wijken hier even van de doorgaande weg af en komen aardig dicht in de buurt van de hoge rots.

El Peñon de Ifach, de befaamde grote rots in Calpe (WikiCommons)
El Peñon de Ifach, de befaamde grote rots in Calpe (WikiCommons)


In Calpe hebben we 106 kilometer gehad en gaat de finale bijna beginnen. We zijn al best dicht bij de slotklim in de buurt, maar er zit vandaag weer een extra rondje in het parcours. In Calpe heeft men de grote, doorgaande weg verlaten en zitten we op een weg vlak langs de kust. Nog steeds een brede weg, maar wel een stuk bochtiger. Stiekem gaat het hier ook een beetje op en af, niet echt helemaal vlak zo langs de kust. Via een weg met ontelbare bochten komen de coureurs na 120 kilometer uit in Moraira. Een oud vissersdorpje dat ondertussen ook is uitgegroeid tot een toeristische badplaats. Wel een mooi dorpje, allemaal oude huisjes in de heuvels, niks mis mee. In Moraira gaan we de kust voorlopig even achter ons laten, geen Costa Blanca meer voor een tijdje. De renners duiken het binnenland in en gaan op weg naar de eerste klim van de dag. Die wordt na 123 kilometer bereikt. De Alto de Puig Llorença gaat voor de eerste keer beginnen. De eerste keer gaan we niet tot de top en is de klim maar 3,3 kilometer lang. Een zware klim, hoewel er verschillende profielen in omloopg zijn. Volgens het ene profiel gemiddeld 11%, volgens een ander profiel dan weer 9% gemiddeld. Hoe dan ook behoorlijk zwaar, met zelfs nog een strook aan 18%. Voor het dorpje Alcasar begint de klim en daar is het nog redelijk goed te doen, daarna wordt de klim steeds zwaarder en het zwakt ook niet echt af richting de top. Op iets meer dan een kilometer van de finish gaan de renners rechtdoor in plaats van linksaf. Nog een extra rondje.

De Alto de Puig Llorença (Afbeelding: letour.fr)
De Alto de Puig Llorença (Afbeelding: letour.fr)


Bij dit profiel moet je nog wel even de laatste kilometer wegdenken. Die kilometer wordt pas aangedaan bij de tweede passage. De Puig Llorença brengt de renners langs Cumbre del Sol, dat de naam van finishplaats mag dragen. De renners gaan afdalen richting El Poble Nou de Benitatxell. Een korte, steile afdaling. Er zitten wat lastige bochten in de afdaling, maar de weg is hier wel enorm breed en in goede staat. Dat is dan weer het verschil met de afdaling in de vorige rit, daar was de weg behoorlijk smal en behoorlijk slecht. Dit zou minder valpartijen op moeten leveren. In El Poble Nou de Benitatxell zijn de renners beneden en hebben ze 130 kilometer afgelegd. Amper vier kilometer afdalen dus. Het is nu nog meer dan 30 kilometer fietsen voor de Puig Llorença voor de tweede keer beklommen moet worden. Alles wat gelost is krijgt uitgebreid de kans om terug te keren. Het is ook bijna volledig vlak tot die slotklim. Na 152 kilometer komen de renners door Jávea, we zitten dan bijna weer in de buurt van de kust. Van Jávea wordt er richting Bahia de Jávea gefietst, waar de tussensprint van de dag is. Na 154 kilometer, op een kilometer of 15 van de finish. Bahia de Jávea is natuurlijk ook weer een toeristische badplaats.

Na de tussensprint wijken we snel weer van de kust af en wordt er weer koers gezet richting Benitatxell. Richting Benitatxell moet er al een beetje geklommen worden. Het gaat een beetje vals plat omhoog voor een aantal kilometer. Dit stelt niet zo gek voor. Na El Poble Nou de Benitatxell wordt er ook nog even afgedaald, maar ook dit stelt niet veel voor. Er wordt weer koers gezet richting Alcasar, waar de Alto de Puig Llorença weer gaat beginnen. Nu echt tot de top, dus vier kilometer lang. Het leuke is dat de Vuelta twee verschillende profielen in omloop heeft en dat die twee nogal van elkaar verschillen. Het profiel dat op de website te vinden is geeft aan dat het begin van de klim nog makkelijk is, in het roadbook zie je dan weer een profiel dat het tegenovergestelde aangeeft. Andere profielen geven ook totaal verschillende dingen aan. Ik zie door de bomen het bos niet echt meer, maar één ding is zeker. Dit ding is verdomd steil. Of het gemiddeld 9% of 11% is maakt niet zo gek veel uit, het is enorm lastig. Op iets meer dan een kilometer van het eind zou het steilste stuk moeten zitten, een strook van 18%. Na die strook is het even een paar kilometer wat vlakker, maar richting de top blijft het steil. Het komt bijna niet onder de 10%, alleen in de laatste meters nog even. In de slotkilometer zitten nog een aantal bochten, waarvan er een nogal lastig lijkt. Een terugdraaiende bocht, lijkt het. Geen streetview, dus geen idee hoe vervelend dit in de praktijk is. Richting de meet is het nog wel redelijk recht, geen gekke bochten op 50 meter van de streep. Het blijft steil, dit is echt weer iets voor de punchers. Vier kilometer aan 10%, het is weer typisch Vuelta.

Het laatste deel van de etappe (Afbeelding: letour.fr)
Het laatste deel van de etappe (Afbeelding: letour.fr)


De Puig Llorença is het hoogste punt in de omgeving. Van dit punt heb je een prima uitzicht over de zee. Vlak na de finish houdt de meteen op en blijft er een half verweerde weg over. Die kan je eventueel nog verder brengen naar wat radiotorens die helemaal op de top liggen. Op deze Alto was verder nooit veel te doen, maar er is nu een wijk in aanbouw. De wegen liggen er al, misschien de huizen ondertussen ook al. Als finishplaats wordt Cumbre del Sol genoemd. Dat is een dorp, volledig voor toeristen. Er zijn eigenlijk geen normale huizen te vinden, alleen maar bungalows, villa's, appartementen en hotels. Het is eigenlijk een kunstmatig gecreëerd dorp. Er is een klein strandje, maar voor echt strand moet je verderop zijn. La Cumbre del Sol ligt volledig in de heuvels, waardoor je wel weer een mooi uitzicht hebt over zee. Deze rit is dus eigenlijk vooral reclame voor een residentieel park. De slotklim van vandaag is nog nooit eerder voorgekomen in de Vuelta, maar dat is logisch. Ondertussen zal wel bekend zijn dat iedere finish bergop er een is waar de Vuelta nog niet eerder is geweest.

De Puig Llorença torent boven de omgeving uit (WikiCommons/Joanbanjo)
De Puig Llorença torent boven de omgeving uit (WikiCommons/Joanbanjo)

Het zal ook nu weer warm zijn. Geen verrassing ondertussen. Ook buiten Andalucía is het warm, in Benidorm zal het een graad of 31 worden. In andere plaatsen die vandaag gepasseerd worden vergelijkbare temperaturen. Nog steeds geen kans op neerslag. Wel een beetje kans op redelijk stevige wind. Zal uiteindelijk wel weer niets worden, hoewel het altijd kan als je de hele dag langs de kust fietst. Om 13:18 zullen de renners vertrekken uit Torrevieja. De uitzending zal weer om 16:00 beginnen, dan fietsen de renners rond in de omgeving van Calpe. In Calpe is het nog een kilometer of 60 tot de finish. Die finish wordt dan weer verwacht tussen 17:28 en 17:52.

Een rit die bij uitstek geschikt is voor de punchers. Een finale die vergelijkbaar is met de finales van de ritten die werden gewonnen door Esteban Chaves. Deze finale is wel nog een stuk lastiger, maar qua parcours zijn het redelijk vergelijkbare ritten. Dit is dus wel weer een ideale rit voor Chaves, hoewel ze hem nu niet weg zullen laten rijden. Dumoulin deed het tot nu toe ook goed in dit soort ritten, maar dit slot lijkt me eigenlijk net wat te zwaar voor hem. Het is ook weer ideaal voor Valverde, maar van al die geschikt zijn voor hem maakt hij maar weinig gebruik. In zijn eigen Murcia waagde hij niet eens een poging om mee te sprinten. Het is maar de vraag wat hij nu gaat doen. Zijn ploeg laat hij al dagen op kop rijden, maar waarom? Hij heeft de afgelopen dagen eigenlijk niets geprobeerd, alleen een schijnaanval in de afdaling van de Cresta del Gallo in rit 8. Deze rit is ideaal voor hem, maar gaat hij zijn ploeg weer opsouperen en gaat het nu wel effect sorteren? Misschien is dit wel een ideale rit voor de vluchters. Eind van de eerste week, al 9 ritten achter elkaar gereden. Wellicht hebben ploegen helemaal geen zin meer om nu te koersen en krijgt een kopgroepje de kans. Daar ga ik bij deze willekeurige voorspelling wel vanuit. Als de favorieten het gaan uitmaken kom je natuurlijk bij de bekende namen uit. Valverde, Rodriguez, Moreno, Chaves, Aru, dat idee. Nu dan maar eens vijf jongens noemen die tijdens deze rit in de aanval zouden kunnen gaan.

1. Gautier. Het kleine broertje van Titi gun ik wel een overwinning. Altijd hersenloos aanvallen, niks mis mee. Europcar bakt er verder ook geen reet van, dus mogen Gautier en Rolland wel weer eens in de aanval gaan. Rolland lijkt echter een beetje inspiratieloos rond te rijden, dan alles maar op Gautier. Op een goede dag een sterke klimmer, die zo'n vlucht dan ook nog af zou kunnen ronden. Moet hij wel echt goed zijn, anders zit zijn eigen tactisch onbenul hem in de weg.

2. Atapuma. Colombiaantje werd kort gehouden, met Sanchez en Van Garderen in de ploeg. Van Garderen is nu weg, dus moet het Colombiaantje iets meer kansen krijgen. Voor Samuel Sanchez ga je niet knechten, lijkt me. Dat heeft allemaal geen zin. Gewoon in de aanval, kan jou het wat schelen. Darwin moet even laten zien dat hij het fietsen niet verleerd is.

3. Berhane. De kampioen van Eritrea was voor de Vuelta erg sterk, maar is nu nog niet zo goed bezig. Wel al een keer in de aanval geweest, dat mag vaker. Zijn prachtige trui mag hij vaker tonen. Met zijn huidige vorm waarschijnlijk wel kansloos om te winnen. Hoewel Lindeman ook ineens een bergrit won, je weet maar nooit.

4. Bennett. Onze Sjors, van Lotto Djumbo. Leek lange tijd een Cisse De Greefje te doen, maar zakt toch wel door het ijs. Een 31e plaats in het algemeen klassement is natuurlijk goed genoeg. Hij moet wel 21e of 22e worden, dunkt me. Een aanval is een goede manier om op te schuiven. Met een paar koele bidonnen van Merijn Zeeman erbij doet niemand hem wat.

5. Vilela. Nog een Portugees van Caja Rural. Zijn landgenoot José Gonçalves valt iets meer op, tijd voor Ricardo om daar verandering in te brengen. Een sterke klimmer, die tot nu toe nog niet erg sterk klimt. Staat op een 39e plaats in het algemeen klassement en is voor zover ik weet nog niet in beeld geweest. Dat kan natuurlijk niet, als renner van Caja Rural. Die moeten we aan het eind van de Vuelta allemaal kennen. Nu de beurt aan Vilela.