Vuelta etappe 6: Córdoba - Sierra de Cazorla, 200,3 km

De vijfde etappe werd een prooi voor de kleine Australiër Caleb Ewan. Het is al langer bekend dat hij verdomd rap is, maar de laatste tijd had hij een beetje moeite om op zijn fiets te blijven zitten. Als dat lukt is hij meteen een gevaarlijke klant, zeker als het een beetje omhoog loopt. Dat hij meteen zo makkelijk zou winnen was dan weer minder voorspelbaar. Degenkolb viel eigenlijk weer tegen en Sagan voelde misschien nog de inspanningen van de dag ervoor. Hoe dan ook een mooie zege voor Ewan, in zijn eerste jaar als prof meteen een rit pakken in een grote ronde. Zijn er niet veel die dat hem nadoen. Mooiste nieuws van de dag was toch wel dat Tom Dumoulin de rode trui overneemt van Chaves. Door de oplopende aankomst vielen er wat gaten in het peloton. Dumoulin zat aan de goede kant van een van die gaten en Chaves net niet. Mooi voor Tom, het is hem gegund na dat drama in de Tour de France. Voor het eerst sinds de Vuelta van 2011 weer een Nederlander in de leiderstrui in een grote ronde. Tom mag tijdens de zesde rit meteen flink aan de bak om de trui te verdedigen, het gaat een lastige rit worden. Weer een rit met een steile finale. Die Spanjaarden houden wel van variatie.

Route etappe 6 (Afbeelding: letour.fr)
Route etappe 6 (Afbeelding: letour.fr)


Hoogteverschil etappe (Afbeelding: letour.fr)
Hoogteverschil etappe (Afbeelding: letour.fr)

Córdoba is een stad met meer dan 300.000 inwoners in, je raadt het nooit, Andalusië. Het is een van de oudste steden in Europa en ook meteen een van de warmste steden in Europa. Ooit was Córdoba een van de grootste en belangrijkste steden van Europa. In de tijd van de Romeinen deden ze het niet slecht, hoefde toen schijnbaar niet veel onder te doen voor Rome. In die tijd zijn er ook wel wat bekende mensen geboren in Córdoba, Seneca bijvoorbeeld. Ook in de Moorse tijd ging het wel aardig met Córdoba, de stad groeide uit tot een van de grootste ter wereld. In die tijd werd ook de Mezquita gebouwd, een indrukwekkende moskee die tegenwoordig een kathedraal is. Na de tijd van de Moren is er niet veel meer vooruitgang geboekt en tegenwoordig is Córdoba iets minder belangrijk. Wel een mooie stad, vooral door alle bouwwerken die nog bewaard zijn gebleven. Het hele historische centrum staat op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Córdoba is een stad die wel vaker deel uitmaakt van de Vuelta. Vorig jaar nog, toen eindigde de vierde rit hier. De rit zou eindigen in een massasprint die gewonnen werd door John Degenkolb, hij versloeg Vicente Reynes en Michael Matthews. Ik vrees voor John dat hij dat kunstje deze Vuelta niet vaak gaat herhalen. In de eerste kilometers fietsen de renners langs de Mezquita.

Dit is een van de vier ritten die langer is dan 200 kilometer. Van die 200 zijn de eerste 30 in ieder geval vlak. De renners fietsen naar het oosten en komen onderweg door dorpjes als Alcolea, Villafranca de Córdoba en Maruanas. Ze mogen weer over een aantal brede, rechte wegen fietsen, door een mooi dor landschap. Af en toe slaan ze een wat smaller weggetje in, maar dit deel van de rit stelt niet veel voor. Na een kilometer of 30 begint het parcours wat glooiender te worden. Er wordt een beetje geklommen richting het dorpje Bujalance, maar dat is grotendeels vals plat. De omgeving lijkt steeds droger te worden en het gebied steeds heuvelachtiger. De renners komen nog wat klimmetjes tegen, maar nergens zijn nog punten te verdienen. Veel van die klimmetjes zijn niet zo interessant, maar er zitten ook nog wel een paar uitdagende tussen. Na 43 kilometer passeren de renners Cañete de las Torres, een klein dorpje, typisch voor deze omgeving.

Voorbij Cañete de las Torres is het even vlak, maar na iets meer dan 50 kilometer begint het weer omhoog te lopen. Richting het dorpje Porcuna fietsen de renners weer eens over een snelweg. Door die brede weg lijkt het niet erg omhoog te lopen, maar volgens het profiel moet dit wel een flink klimmetje zijn. Het is in ieder geval niet vlak, laten we het daar op houden. In Porcuna slaan de renners af richting Alharilla en hier komen ze even op een minder brede weg terecht waar het echt flink omhoog loopt. Dit duurt echter maar kort, al snel zitten ze weer op een brede snelweg. Het gaat maar weer eens een kilometer of 10 rechtdoor over een vlakke weg. Na iets meer dan 70 kilometer volgt er dan weer een kort klimmetje, in de omgeving van Arjona. Een kilometer of 10 verderop is er weer zo'n kort klimmetje, ditmaal richting het kleine dorpje Lahiguera. Er komt een eind aan de brede snelweg en het is dan eindelijk eens een keer tijd voor wat slechte Spaanse wegen. Ondertussen gaat het af en toe een beetje omhoog, maar heel veel stelt het niet voor. Na Lahiguera zijn de meeste klimmetjes geweest, het begint wat simpeler te worden. Na 92 kilometer passeren de renners Villanueva de la Reina, waar de ravitaillering is. Na Villanueva de la Reina zit nog een klimmetje, maar ook dat kan weer moeilijk heel spannend genoemd worden. Na 127 kilometer komen de renners door Linares, waar een kicken ziekenhuisje staat.

Linares (Foto: Wikimedia)
Linares (Foto: Wikimedia)

Richting Linares loopt het al een aantal kilometer lichtjes omhoog. Voorbij Linares is er een korte afdaling en een aantal kilometer later is het tijd voor de eerste echte klim van de dag. De Alto de Baeza, een beklimming van de derde categorie. Ongeveer 12 kilometer lang en een procent of vier gemiddeld. Ook niet echt een lastige klim dus. Er zit een kilometer aan 7% bij, dat is de lastigste kilometer. Verder komt het vaak niet boven de vier procent. Een paar kilometer aan vijf procent, maar over het algemeen is dit niet echt een klim om heel veel angst van te krijgen. Hier gaan waarschijnlijk niet veel renners gelost worden, hoewel het wel redelijk lang omhoog loopt. Op de top komen de renners uit in het stadje Baeza. Ondanks dat Baeza niet zo groot is hebben ze er toch een kerk én een kathedraal. Ook nog een mooi pleintje. Aantal gebouwen op de werelderfgoedlijst, niks mis mee.

Van Baeza fietsen de renners richting Úbeda, nog zo'n stadje met een groot aantal historische monumenten. Ook een aantal mooie kerken in deze stad, naast tal van andere mooie gebouwen. Prima steden om te passeren. Na de Alto de Baeza is het weer even wat vlakker, er hoeft een tijdje niet echt meer geklommen te worden. Na 163 kilometer fietsen de renners door Torreperogil en mag er zelfs even afgedaald worden. Een lange, geleidelijke afdaling over een brede weg. Weinig bochten, dus verder ook weinig gevaar op de hoge snelheid na. Eenmaal beneden begint het direct weer omhoog te lopen. Na een steil eerste stuk wordt het al snel weer wat vlakker. Het blijft tot de finish omhoog lopen, een kilometer of 20 lang. Het is alleen niet altijd even steil, het is vooral veel vals plat. Af en toe zelfs een stukje waar het vlak is. Na 185 kilometer komen de renners door Peal de Becerro, waar de tussensprint is. Dit dorpje is niet echt moeders mooiste.

Na de tussensprint blijft het gestaag verder omhoog lopen, over behoorlijk rechte wegen. Behoorlijk weinig bochten, die komen er in de slotkilometers eigenlijk pas weer. Gemiddeld gezien stijgt het niet heel erg tot de slotklim. Redelijk vals plat, een procent of twee. Op zes kilometer van de streep zit er nog even een lastiger stuk, maar dat lastige stuk is dan nog steeds maar vijf procent. Daarnva vlakt het meteen weer af en is er zelfs nog een kilometer in dalende lijn. Als de afdaling is geweest zitten we op iets meer dan drie kilometer van de streep en gaat de slotklim beginnen. De renners zijn nog net buiten Cazorla (nee, niet Santi) als de slotklim begint. Net voor de klim begint zit nog een lastige bocht, vooral omdat de renners hier nog veel snelheid hebben. Als het omhoog begint te lopen stijgt het ook meteen aan 10%. In Cazorla zelf zijn er behoorlijk wat bochten, op twee kilometer van de streep zit bijvoorbeeld nog een aardige. Hier loopt het al iets minder zwaar omhoog, het is afgezwakt naar een procent of zes. In de laatste kilometer wordt het weer wat zwaarder, het begint weer te stijgen aan 10%. De laatste meters richting de meet zwakt dit ook weer wat af. Op amper 100 meter van de streep zit nog een bocht, degene die hier als eerste doorkomt zal ook wel winnen.

Slotmeters
Slotmeters

De renners finishen aan de rand van het natuurrgebied Sierra de Cazorla. Niet in het stadje Cazorla, eigenlijk net een dorpje verderop, in La Iruela. Sierra de Cazorla zou het grootste natuurreservaat van Spanje zijn en als het op lavuelta.es staat moet het wel heel ver gaan wil het niet kloppen. Cazorla en La Iruela zijn kleine, schattige dorpjes. Van die dorpjes met alleen maar witte huisjes, we kennen dat ondertussen wel. Boven beide dorpjes torent een kasteel uit. Het kasteel van Cazorla is nog best goed bewaard gebleven. Het kasteel van La Iruela iets minder, maar dat kasteel is qua locatie wel een stuk indrukwekkender. Boven op een paar rotsen gebouwd, een heel eind boven het dorp. La Iruela is overigens de toegangspoort tot Sierra de Cazorla. Dit dorp zal wel vaker bezocht worden nu de Vuelta er zulke prachtige reclame voor heeft gemaakt.

Córdoba zou de warmste stad van Europa moeten zijn. De temperatuur zou er in de zomer haast niet onder de 35 komen. Dat klopt nu in ieder geval wel, de verwachting is dat het morgen 36 graden wordt in Córdoba. Het wordt iedere dag een beetje warmer en een beetje vervelende voor de renners. In Cazorla zal het net iets minder warm zijn, maar alsnog 34 graden. Veel wind zal er niet zijn. Ook wel jammer, met al die brede snelwegen en weinig begroeiing langs de kant zou een beetje wind wel lachen zijn. Natuurlijk weer geen enkele kans dat het gaat regenen, het blijft voorlopig droog in Spanje. Een lange rit, dus de renners vertrekken redelijk vroeg. 12.12u zullen ze aan het vertrek staan in Córdoba. Rond 16.00u zal de uitzending weer beginnen, dan zitten de renners rond het begin van de eerste klim van de dag. Tussen 17.25u en 17.56u worden ze in La Iruela verwacht.

Iemand heeft dit jaar echt heel erg z'n best gedaan om alleen maar korte steile klimmetjes te zoeken. Normaal had je een paar van die muurtjes, maar dit kunnen we geen paar meer noemen. Alleen in Málaga was er geen aankomst die omhoog liep. De laatste 20 kilometer van deze rit loopt het steeds een beetje omhoog, maar dat stelt het grootste gedeelte van de tijd niet veel voor. Het zal uiteindelijk toch wel weer aan gaan komen op de slotkilometers. Nog even drie kilometer vlammen. Het is weer ideaal voor de renners die we al hebben gezien. Een Valverde, een Rodriguez, een Moreno. Deze Vuelta is tot nu toe echt perfect voor die jongens. Stiekem is dit ook wel een goede rit voor vluchters. Het is een rit die niet makkelijk te controleren is, dus kan er zomaar een groepje vooruit blijven. Ik verwacht wel dat Katusha en Movistar het gaan controleren. Katusha komt met Moreno en Rodriguez wel dicht in de buurt, maar een overwinning hebben ze nog niet. Valverde zal vast nog wel een tweede overwinning willen, dan kan hij nog meer het kopmanschap gaan opeisen. Stiekem hoop ik dat die ploegen niet willen controleren en dat Txurruka in de aanval gaat. Zal wel niet gebeuren, maar dat mag de pret niet drukken.
1. Valverde. Dit is op zijn lijf geschreven. In Vejer de la Frontera liet hij zien dat hij op het juiste moment kan wachten en dan snel toe kan slaan. Als hij nu weer de juiste wielen volgt zal hij vast wel een eind komen.
2. Rodriguez. Was in Vejer de la Frontera iets minder sterk dan zijn ploeggenoot Moreno, maar in de tweede rit was hij dan juist weer beter. Deze finale heeft wel wat weg van die van de tweede rit, dus verwacht ik van de Katusha's het meest van Rodriguez. Kan het Valverde ook moeilijk maken, gewoon in dat wiel blijven hangen en lachen.
3. Chaves. Colombiaantje is natuurlijk boos dat hij z'n trui kwijt is. Gaat alles op alles zetten om die trui weer terug te pakken. Ze zullen hem niet zo makkelijk weg laten rijden als tijdens de tweede rit, maar op deze redelijk vergelijkbare aankomst zou hij toch best vooraan moeten kunnen eindigen. Dumoulin moet dit ventje goed in de gaten houden.
4. Moreno. Katusha, overal Katusha. Dit is ook wel weer geschikt voor Moreno, de echte lange beklimmingen kan hij niet aan maar dit moet makkelijk lukken. Lijkt op basis van eerdere etappes dan alsnog wel onder te doen voor een paar andere renners.
5. Gonçalves. Reed sterk in de rit naar Vejer de la Frontera. Viel redelijk vroeg aan, kreeg Valverde in z'n wiel en toen was het gedaan. Alsnog een knappe vijfde plaats, als debutant in een grote ronde is daar weinig mis mee. Hij zou nu weer voor zo'n klassering kunnen gaan. Vroeg aanvallen was geen slecht idee, als de favorieten aangaan kan hij toch niet mee. Nu misschien weer zoiets proberen.

Submitter: Rellende_Rotscholier