Vettel en Ferrari woedend op Pirelli

Ferrari-coureur Sebastian Vettel en zijn teambaas Maurizio Arrivabene zijn woedend op bandenleverancier Pirelli. Gisteren tijdens de Formule 1 Grand Prix van België begaf in de voorlaatste ronde de rechter achterband van de bolide van Vettel het, waardoor de Duitser een derde plaats door de neus geboord zag worden. Pirelli stelt op haar beurt dat door het team uit Maranello de voorschriften genegeerd werden.

Vettel kwam gisteren op Spa-Francorchamps na veertien van de 43 ronden binnen voor zijn eerste en enige stop. In de voorlaatste ronde, vlak na Eau Rouge begaf de achterband het, waarna Vettel in de interviews na afloop van de race in woede ontstak. De Duitser wees hierbij ook uitdrukkelijk naar afgelopen vrijdag toen bij Mercedes-coureur Nico Rosberg op hoge snelheid een rechter achterband klapte.

Vettel: "Dit soort dingen mogen niet gebeuren. Als het 200 meter eerder was gebeurd had ik hier nu niet gestaan. Het is natuurlijk teleurstellend dat dit gebeurt. Dit is racen en we hadden een podium verdiend. Maar als dit iets eerder was gebeurd... Dit onderwerp blijft maar terugkeren, maar niemand spreekt zich erover uit dat het echt onacceptabel is." Volgens de Duitser is Pirelli ongevoelig voor de kritiek.

De Italiaanse bandenmaker stelt dat Ferrari te veel risico heeft genomen door Vettel geen tweede stop te laten maken. Arrivabene ontkent dit. "De strategie baseren we altijd op data. Ook wanneer deze agressief is, is deze gebaseerd op data. Je moet wel stom of gek zijn om het risico voor de coureur te nemen door niet goed naar de data te kijken. Maak je geen zorgen, wij hebben ons huiswerk gedaan. Dit was ons plan A. We zijn niet gewaarschuwd door Pirelli. Elk team heeft een eigen engineer van Pirelli, wat denk je dat die doet? Hij is er niet bij om op zijn kauwgum te kauwen. Hij is er bij om de banden te controleren en voortdurend de data te checken."

Pirelli gaf na afloop van de race een verklaring uit over het incident. "Sinds november 2013 heeft Pirelli verzocht om een regel in te stellen die voorschrijft dat er slechts een maximaal aantal ronden gereden mag worden op een bepaalde set banden. Dat verzoek werd niet geaccepteerd. Het voorstel hield in dat maximaal 50 procent van de race afgelegd zou mogen worden op de hardere band, en 30 procent van de race op de zachtere compound. Als deze maatregel zondag in Spa was toegepast, zou het maximaal aantal toegestane ronden op de hardere medium compound zijn beperkt tot 22."