Chauffeurs in de knel door tweede baan

Taxi- en buschauffeurs met een tweede baan moeten beter op hun werk- en rusttijden letten. Volgens de Arbeidstijdenwet moeten chauffeurs, zowel in loondienst als zelfstandig, dagelijks minimaal tien uur aaneengesloten rust hebben. Extra werken leidt al snel tot een overtreding van die wet. Chauffeurs die zich niet aan de regels houden, riskeren forse boetes, meldt FNV.

Zo kreeg een taxichauffeur vorige week een boete van 4500 euro, omdat hij te weinig rust nam. Na zijn dienst als taxichauffeur ging hij direct door naar zijn tweede baan bij Albert Heijn. Veel mensen in de taxibranche hebben meerdere banen, omdat ze door kleine arbeidscontracten niet kunnen voorzien in hun levensonderhoud, zegt FNV Taxi. De bond vermoedt dat overtredingen door het hebben van twee banen in de toekomst vaker voor zullen komen.

Ook bij chauffeurs van touringcars die twee banen hebben, gaat het regelmatig mis. In deze sector klussen veel mensen, naast hun reguliere baan, bij. Dat betekent vaak dat ze langer dan het wettelijke maximum van 6 dagen aaneengesloten werken. "In deze sector is 72 procent flexwerker, van wie 50 procent oproepkracht", zegt FNV. Vooral oproepkrachten lopen het risico te weinig rust te nemen.

Voor buschauffeurs zijn aparte regelingen getroffen. Zij moeten hun werkgever om toestemming vragen als ze een tweede baan willen. "Zelfs als buschauffeurs in deeltijd werken, zullen ze in de knel komen met een extra baan vanwege de onregelmatige diensten", aldus FNV.

Chauffeurs in de knel door tweede baan
Chauffeurs in de knel door tweede baan (Foto: ANP)