Horizon: Zero Dawn krijgt geen multiplayer

De kersverse IP van de Nederlandse ontwikkelaar Guerilla Games, Horizon: Zero Dawn, zal niet over multiplayermogelijkheden beschikken. Dat maakte studio art director Jan-Bart van Beek bekend in een interview met GamesRadar.

Tijdens het interview gaven van Beek en collega Lambert Wolterbeek-Muller te kennen dat hoewel er geen traditionele multiplayerfuncties in de game zitten, er wel sprake zal zijn van 'sociale multiplayer-features'. "De kern van de game is een singleplayer-ervaring", aldus het duo.

Verder werden nog enkele details van de game vrijgegeven. Zo zal de gamewereld in zijn totaliteit te verkennen zijn, van hoogste bergtop tot diepste rivier. De combat kan grofweg in drie verschillende stijlen worden onderscheiden: Stealth, Firepower en Traps. Je kunt er vervolgens voor kiezen om met het personage te focussen op een specifieke stijl, of een manusje van alles te ontwikkelen.

De heren bij Guerilla Games hadden eerder al aangegeven dat ze altijd al een vrouw in de hoofdrol van een game wilden hebben, maar dat die keuze niet door iedereen binnen het team werd gewaardeerd. De topman van PlayStation Worldwide Studios, Shuhei Yoshida, had zich in het verleden al afgevraagd of het niet te risicovol zou zijn om een dergelijk omvangrijk project te lanceren met een vrouwelijk hoofdpersonage. Tijdens E3 heeft de ontwikkelaar echter bewezen dat het in staat is een potentiële topgame neer te zetten die op veel animo kan rekenen.

Mocht je de presentatie van de game tijdens E3 gemist hebben, bekijk 'm alsnog hieronder en anders is er nog onze preview waarin er meer uitgelegd wordt. Horizon: Zero Dawn komt in 2016 exclusief uit voor PlayStation 4.