Grondeffect mogelijk terug in F1 vanaf 2017

De Formule 1 is op zoek naar manieren om de wagens een paar seconden per ronde sneller te maken en de FIA heeft teams uitgenodigd om hun eigen voorstellen in te dienen na de Strategy Group vergadering eerder deze week. Eén van die voorstellen is om het grondeffect te herintroduceren.

Er wordt gepraat over veel ideeën om de downforce te verhogen maar het verlies van aerodynamische prestaties vlak achter een voorganger te beperken. Onder de huidige regels halen de Formule 1-wagens de downforce vooral uit de voorvleugel, de achtervleugel en de diffuser.

In de loop der jaren zijn de voorvleugels door hun cruciale bijdrage aan de luchtstroom om de auto zo complex geworden, dat het dicht achter een andere wagen rijden grote gevolgen heeft voor de luchtstroom.

Enkele voorstellen zijn om de hoeveelheid downforce die van de vleugels komt te beperken en om een lange tunnel aan de onderkant van de wagen te gebruiken. De wagens zouden dan minder gevolgen ondervinden van de voorganger en dat het inhalen zonder de hulp van het Drag Reduction System makkelijker wordt.

Om te voorkomen dat de wagens te hard zullen gaan op rechte stukken, iets wat in de vroege jaren tachtig een grote rol speelde, wordt er een simpelere vloer gesuggereerd door één van de teams. De beslissing om met een aangepaste vloer te rijden wordt gemaakt in maart 2016.

In het huidige voorstel blijven de voorvleugels complex met als enige verandering een toegenomen breedte, die samen met de bredere banden komt. Het is mogelijk dat met de nog steeds complexe voorvleugel de voorgestelde regelveranderingen weinig effect zullen hebben.