Vanaf Belgische GP verbod op hulpmiddelen

De F1 Strategy Group heeft in een vergadering voorafgaand aan de Britse Grand Prix over grote veranderingen voor de komende seizoenen gediscussieerd. Uit de vergadering kwam naar voren dat de huidige regels omtrend de straffen na een motorwissel op de schop moeten en dat de hulpmiddelen en coaching vanaf de pitmuur in de ban moeten. 

De wagens worden volgend jaar, als het voorstel goedgekeurd wordt, al sneller en luider en de kwaliteiten van de coureur zullen een grotere rol gaan spelen. Van dit laatste is al sprake vanaf de Belgische Grand Prix, na een unaniem akkoord om de software en andere hulpmiddelen die het rijden makkelijk maken te verbieden.

Volgens de Strategy Group ligt de nadruk van het verbod op de starts en zal het de rijder de controle over de wagen terug laten krijgen, wat opwinding en onvoorspelbaarheid in de hand werkt. Het coachen van een rijder zal ook worden verboden.

Tevens wordt voorgesteld om de teams meer vrijheid te geven bij de keuze van een bandencompund en om de auto's een sneller en agressiever uiterlijk te geven in 2017. Hiernaast zou er een extra motor per seizoen moeten worden vrijgegeven voor elke nieuwe leverancier en zou ook Honda hieronder moeten vallen.

De teams mogen per seizoen slechts vier aandrijflijnen per seizoen verbruiken, een beperking die Red Bull, Toro Rosso en McLaren al verbroken hebben, met grote gridstraffen als gevolg.

Ook werd er gesproken over veranderingen aan het format van een Formule 1-weekend. Er gaan geruchten rond dat er gesproken is over een sprintrace op zaterdag en over een omgekeerde grid, een idee waar de fans weinig in zagen.