'België stapte zonder schade uit dossier, NL blijft met factuur zitten'

Marc Descheemaecker, voormalig directeur van het Belgische spoorwegbedrijf NMBS, maakt zich niet druk over zijn getuigenis voor de parlementaire enquêtecommissie die in Den Haag het Fyradebacle onderzoekt. Dat meldt het Belgische dagblad De Standaard.

"Ik ben in Nederland al een keer voor de commissie verschenen in een gesloten zitting ter voorbereiding", vertelt Descheemaecker. "Ik heb er toen vier uur lang vragen beantwoord. De commissie is zeer goed voorbereid en kent het dossier goed. Maar in Nederland is dat dossier ook veel uitgebreider dan hier in België. Daar heeft men voor 7 miljard euro een hogesnelheidslijn aangelegd."

Descheemaecker denkt dat hij kan 'helpen om opheldering te brengen'. "Een paar jaar geleden was ik altijd de slechterik in het Nederlandse parlement. Die kritiek is verstomd omdat België erin geslaagd is om zonder één euro schade uit het dossier te stappen. In Nederland zijn daarentegen honderden miljoenen euro’s verloren gegaan."

Nederland had volges Descheemaecker de hogesnelheidslijn nooit in een concessie moeten brengen. Fragmentatie van een deel van het spoornet is 'vragen om problemen'. "De Nederlandse staat heeft eigenlijk gewoon die spoorlijn neergelegd en ervoor betaald. Op een bepaald moment zat de NMBS met vier verschillende bedrijven van de NS-groep aan tafel. Als je tussen die bedrijven al problemen hebt, geraak je er nooit meer uit. Daarnaast heb ik nooit begrepen waarom er voor AnsaldoBreda werd gekozen, ook niet langs Belgische zijde."

De enquêtecommissie onderzoekt hoe het kan dat de hogesnelheidstreinen al na veertig dagen uit bedrijf zijn genomen. Vooral de NS ligt onder vuur, maar ook de samenwerking met de Belgen wordt onderzocht. Vrijdag om 14.30 uur komt de getuigenis van Descheemaecker aan bod.

Fyra (Foto: Novum)
Fyra (Foto: Novum)