Bijna 200 miljoen kijkers voor Songfestival

Over heel de wereld hebben 197 miljoen mensen naar de afgelopen editie van het Eurovisie Songfestival gekeken. Dat is 2 miljoen meer dan vorig jaar, zo blijkt uit cijfers die de organisatie van het jaarlijkse liedjesevenement online heeft gedeeld.

Er werd vanuit veertig landen gekeken naar de drie liveshows op 19, 21 en 23 mei in Wenen. De finale op 23 mei had een gemiddeld kijkersaandeel van 39,6 procent, een stijging van 6 procent ten opzichte van vorig jaar. Het aandeel van jongere kijkers tot 24 jaar is ook gestegen. Met 44,8 procent is dit 8 procentpunt hoger dan een jaar eerder.

Het grootste kijkersaandeel werd bereikt in IJsland, waar 95,5 procent van alle televisiekijkers hun tv hadden afgestemd op het Songfestival. In Zweden, het winnende land, was het aandeel 85,6 procent. Ook in gastland Oostenrijk werden recordcijfers behaald. Bijna 60 procent van de Oostenrijkers keek op tv naar de finale.

In Nederland werd de finale door bijna twee miljoen mensen bekeken. Dat cijfer is lager dan vorig jaar, omdat Nederland deze keer de finale niet bereikte. Ruim drie miljoen mensen zaten voor de buis tijdens de eerste halve finale, waarin Trijntje Oosterhuis optrad. Bijna een miljoen mensen keken naar de tweede halve finale.