Amerikanen: "Rode kaart voor FIFA"

De Amerikaanse justitie heeft een rode kaart gegeven aan wereldvoetbalbond FIFA. Uit onderzoek is gebleken dat door hoge voetbalofficials 'wereldkampioenschap fraude' is gepleegd, zo lieten ze in een persconferentie weten.

Eerder vandaag werden in Zwitserland zeven hoge officials van hun bed gelicht op verdenking van omkoping, fraude en witwassen. Ook werd er bij de Noord- en Midden-Amerikaanse voetbalbond CONCACAF een inval gedaan en werden er in Zwitserland bankrekeningen geblokkeerd die gebruikt zouden zijn bij het versturen van steekpenningen. Ook behoren vijf directeuren van sportmarketeers tot de veertien verdachten in het Amerikaanse onderzoek.

Volgens hoofdaanklager Loretta Lynch heeft er decennialang omkoping plaatsgevonden in het Amerikaanse voetbal. "Ze deden dit iedere keer opnieuw, jaar na jaar, toernooi na toernooi." Voor het volgend jaar te spelen Copa América Centenario zou er alleen al 100 miljoen euro onder de tafel door zijn geschoven.

Een van de spillen in het web is FIFA-vice-president en voorzitter van CONCACAF Jeffrey Webb. De inwoner van de Kaaimaneilanden 'misbruikte zijn vertrouwenpositie' om 'steekpenningen te vragen en ontvangen van de bazen van sportmarketeers die zijn steun nodig hadden om contracten af te kunnen sluiten'. Dit ging volgens de New Yorkse aanklager Kelly T. Currie twee decennia voort. Hij had ook een waarschuwing voor hen die zich nog veilig wanen: "Dit is nog maar het begin."

De zaak kwam aan het rollen toen FIFA-bestuurder Chuck Blazer tegen de lamp liep vanwege fraude. Hij besloot samen te werken met de FBI, waarna een grootschalig onderzoek naar topbestuurders in het voetbal werd opgezet.

In Zwitserland loopt nog een onderzoek naar de gang van zaken binnen de FIFA. Dat richt zich op het toewijzen van de wereldkampioenschappen van 2018 en 2022. Hierbij zijn zeker tien officials gehoord. Lynch en Currie voegden hier aan toe dat ook het wereldkampioenschap van 2010 in Zuid-Afrika onder de loep ligt. Zij stellen dat ook hier bij het uitgeven van contacten aan marketeers en mediabedrijven de nodige steekpenningen zijn betaald.