'Migrantenkind vaker asociaal en opstandig'

Kinderen van migranten zorgen op de basisschool voor meer problemen dan autochtone leerlingen. Al vanaf het begin van de basisschool zijn ze opstandiger, agressiever en asocialer dan hun Nederlandse klasgenoten. Dat blijkt uit onderzoek waarover De Telegraaf vandaag bericht.

Bouchra Ftitache heeft voor haar promotieonderzoek aan de Vrije Universiteit 583 basisschoolkinderen onderzocht. De onderzochte migrantenkinderen zijn voornamelijk van Turkse, Marokkaanse, Surinaamse en Antilliaanse afkomst. Ook is gebruikgemaakt van meldingen van leerkrachten en klasgenoten.

'De grote effecten van etniciteit die zijn gevonden in probleemgedrag gedurende de hele basisschooltijd, kunnen als alarmerend beschouwd worden', stelt de onderzoekster. Ze pleit ervoor om in een vroeg stadium meer aandacht te besteden aan kinderen van niet-westerse afkomst. Zo kan het verhoogde risico op psychische en sociaal-maatschappelijke problemen worden tegengegaan.