Binnenkort auto's leasen bij Albert Heijn

Binnenkort kan in de XL-winkels van Albert Heijn een 'winkelwagentje' worden aangeschaft. Althans, een boodschappenwagen in de vorm van een Hyundai.

Bij de grootgrutter wordt het namelijk mogelijk om een leasecontract voor auto's van het Zuid-Koreaanse merk af te sluiten. Dat maakten Albert Heijn en leasemaatschappij LeasePlan donderdag wereldkundig.

Volgens een woordvoerder van LeasePlan gaat het om een actie die duurt van 27 april tot en met 3 mei, waarbij klanten van Albert Heijn dus een zogeheten private leasecontract kunnen afsluiten. Dat betekent kort gezegd dat ze vanaf 149 euro per maand een auto van het type Hyundai i10 en i20 kunnen leasen.

Daarbij zijn de kosten voor onder meer schade, onderhoud en verzekeringen voor de leasemaatschappij.

Volgens een woordvoerder van LeasePlan zit het leasen van auto's door particulieren in de lift. Reden in Nederland vorig jaar nog circa 15.000 auto's op de weg via private lease, dat aantal is de afgelopen twaalf maanden meer dan verdubbeld, aldus de zegsman. "De actie bij Albert Heijn kan voor de definitieve doorbraak zorgen voor private lease."

Het is overigens niet voor het eerst dat een auto te koop is in een 'gewone' winkel. In oktober vorig jaar en begin dit jaar wist LeasePlan al circa 2400 Fiat 500-modellen op de weg te brengen via een soortgelijke actie bij elektronicaketen MediaMarkt. Die actie duurde twee keer een week.

"Een nieuwe auto is niet voor iedereen weggelegd en de kosten van het onderhoud van oudere auto's vallen vaak tegen", zo verduidelijkt de zegsman. "Private lease stelt huishoudens in staat om een nieuwe en betrouwbare eerste of tweede auto te rijden, tegen lagere kosten dan bij het gebruik van een zelf aangeschafte auto."

Voor de samenwerking met Albert Heijn en Hyundai wilde LeasePlan evenwel geen concrete verwachtingen uitspreken. Wel stelde de maatschappij dat het aantal privé geleasete auto's in 2020 hoger zal liggen dan het door het Economisch Bureau van ING geschatte aantal van 100.000, onder meer als gevolg van de hogere bijtelling voor zakelijke rijders en de opkomst van de zzp-markt.