FIA verdenkt teams van omzeilen brandstofmeter

De FIA wil naar verluidt vanaf de Grand Prix van China de brandstoftoevoer op meerdere plaatsen gaan meten. De autosportfederatie verdenkt een aantal teams ervan een manier te hebben gevonden om de regels te omzeilen. De brandstofkwestie lijkt hierdoor binnenkort weer aangewakkerd te worden.

De reglementen schrijven voor dat de brandstoftoevoer naar de motor maximaal 100 kilogram per uur mag bedragen. De teams moeten hiervoor een gestandaardiseerde brandstofmeter gebruiken.

Vorig jaar werd Daniel Ricciardo gediskwalificeerd na de Grand Prix van Australië wegens het overschrijden van deze limiet. De straf werd aangevochten wegens vermeende inconsistenties in de meter, maar het team en Renault verloren de zaak alsnog in hoger beroep.

De organisatie vermoedt dat een aantal teams op andere plaatsen in het systeem de brandstoftoevoer weet te vergroten, zonder daarbij de maximale waarde te overschrijden ter hoogte van de brandstofmeter. Volgens Italiaanse media zou dit de vooruitgang van Mercedes en Ferrari verklaren. De FIA zou deze ontwikkeling een halt toe willen roepen door nog voor de Grand Prix van China, die op 12 april verreden wordt, een technische richtlijn uit te vaardigen.

Mogelijk zou het verhogen van de brandstofinjectiedruk bijdragen aan deze ontwikkeling. Vanaf dit jaar mag de druk opgehoogd worden van 250 bar naar 500 bar, al zouden Renault en Honda wegens betrouwbaarheidsredenen hier nog geen gebruik van maken.