Passagiers urenlang opgesloten in Manchester

Honderden passagiers waren afgelopen weekend urenlang gestrand nadat hun vlucht niet in Parijs maar in Manchester landde. Om dit leed nog wat erger te maken, bleek dat de luchtvaartmaatschappij Air France geen mogelijkheid had ze op de plaats van bestemming af te leveren. 

Het ging om de vlucht AF007 van New York naar Parijs. De vlucht begon al verre van ideaal met een vertraging van zes uur door het slechte weer in de Verenigde Staten, maar ze konden uiteindelijk toch vertrekken. Halverwege realiseerde de piloot zich echter dat hij dan langer aan het werk was dan hem wettelijk is toegestaan en dat kan niet zomaar. Om te voorkomen dat hij te lang aan één stuk werkte, werd besloten om, in plaats van Parijs, in Manchester te landen. Daar zou een verse lading bemanningsleden klaarstaan om het stokje over te nemen. 

In Manchester bleek dit feest helaas niet door te gaan. Er werd een technisch mankementje aan het vliegtuig ontdekt wat niet zomaar kon worden opgelost. De passagiers werden gevraagd in het vliegtuig te wachten tot men een oplossing had. Dat was echter bij lange na geen pretje. FOK!lezer David heeft ons zijn verhaal verteld. 'Om 11 uur 's ochtends (Europese tijd) werd er een ontbijt geserveerd. Daarna was het enige eten wat  beschikbaar was tot 1 uur 's nachts 50 toegestuurde hamburgers voor 440 man passagiers en moesten we leven van koekjes en nootjes.' Verder haalt David hard uit naar Air France. 'Van begin tot eind heeft de luchtvaartmaatschappij laten zien totaal niet vooruit te kunnen kijken. Veel vertraging had gewoon voorkomen kunnen worden.'

Eén passagier woont enkele kilometers van het vliegveld in Manchester, maar mocht de luchthaven niet verlaten en moest van Air France de geplande vlucht afmaken. Pas nadat een dozijn Britse passagiers weigerde op een ander vliegtuig te stappen, mochten ze gaan. 

Geslachtofferde reizigers, die dus meer dan zes uur opgesloten hebben gezeten zonder voedsel of zelfs water zijn (begrijpelijk!) woedend. Hierna regende het dan ook klachten bij Air France-KLM. Air France heeft zich inmiddels verontschuldigd over de gang van zaken en belooft compensatie voor alle passagiers. 

Hieronder de rest van David's verhaal:

'Het eerste bericht dat de passagiers kregen was dat er een nieuwe crew uit Frankrijk ingevlogen zou worden om ons verder naar Parijs te vliegen. Na 2,5 uur veranderde dit verhaal naar dat er een probleem zou zijn met een meter die de deuren van het toestel controleert, waardoor het vliegtuig niet op kon stijgen, en dat er 3 kleinere toestellen uit Parijs zouden komen om ons op te halen. Na nog 3,5 uur hoorden we dat de vliegtuigen nog niet onderweg waren, maar dat er geregeld was dat we naar een verlaten hal konden, buiten het vliegtuig. Hier waren kleine koffiekoekjes en water aanwezig, met een grote hoeveelheid politie, maar geen Air France personeel dat wist wat er gaande was. Na nogmaals uren in deze hal gezeten te hebben (zonder eten), landde het eerste vliegtuig. Omdat men pas na het landen van het nieuwe vliegtuig begon met het printen van nieuwe boarding passen, duurde het daarna nog 1,5 uur voordat het boarden daadwerkelijk begon en kwam het eerste vliegtuig waar ik in zat om 01:00u aan op Parijs. Er waren natuurlijk geen doorvluchten meer, dus waren er hotels geregeld. En hier is het grootste teken dat Air France werkelijk niets geeft om zijn passagiers: mijn medereiziger en ik zijn in verschillende hotels geplaatst voor de 3,5 uur die we konden slapen. Zelfs de moeite om te zorgen voor goede opvang kon er niet vanaf, en ook was er voor eten 1 boterham per reiziger geregeld en daar moesten we het maar mee doen.
Uiteindelijk was de vertraging ruim 24 uur, en na zowel per telefoon en e-mail contact op te proberen te nemen vanuit mijn zijde, wacht ik 72 uur later nog steeds op een reactie.'

Update:
Ook FOK!user Chemiu heeft contact opgenomen om haar verhaal te doen. Hieruit blijkt het mismanagement van Air France wat beter. 'Het vervelendste aan de hele situatie is misschien wel dat we continu voorgelogen werden. Eerst kwam er een berichtje dat er een nieuwe crew klaarstond in Parijs en dat het anderhalf uur vliegen was. Een uur later kwam het bericht dat de crew 'straks' in Manchester aan zou komen, weer een uur later kwam het bericht dat de nieuwe crew toestemming had om te landen en weer een uur later kwam het bericht dat de nieuwe crew was opgestegen vanuit Parijs, op weg naar Manchester. We werden steeds zoetgehouden met berichten die ons het idee gaven dat het 'nog maar een uurtje of 2' zou duren voordat we verder konden.'

Ook Chemiu beklaagt zich over de inhumane toestanden, het urenlang opgesloten zitten. 'Na bijna 7 uur stilgestaan te hebben in Manchester, opgesloten in het vliegtuig, mochten we van de lokale autoriteiten nog steeds het vliegtuig niet verlaten. Pas toen er een passagier flauwviel, werden we uit het vliegtuig gelaten.' Uiteindelijk heeft het 12 uur op Manchester geduurd voor de laatste vlucht naar Parijs vertrok. Ook in Parijs heeft Air France zich van zijn slechtste kant laten zien. We zijn rond 3 uur 's nachts geland, en toen mochten we nog een uur in de rij gaan staan om een hotel en vlucht naar Amsterdam te regelen. Toen waren we al 27 uur onderweg en ze wisten al uren dat we er, onder deze omstandigheden, aan zouden komen.'

Nog altijd heeft Air France met beide hier geciteerde gedupeerden geen contact opgenomen.