Diamantindustrie vreest film DiCaprio

Icoon FilmDe Amerikaanse diamantindustrie maakt zich ernstig zorgen over de inhoud van Leonardo DiCaprio's nieuwste film, The Blood Diamond. In de film is te zien hoe de diamantindustrie in feite de burgeroorlog in het Afrikaanse Sierra Leone sponsorde door van zowel dictators als rebellen voor ettelijke miljoenen dollars diamanten te kopen.

Om een mogelijke golf van negatieve publiciteit voor te zijn, heeft de diamantindustrie vandaag in de meeste grote Amerikaanse kranten paginagrote advertenties geplaatst die benadrukken wat er allemaal is gedaan om de handel in zogeheten 'conflictdiamanten' tegen te gaan. Dit ondanks het feit dat de film pas vanaf 15 december in de Amerikaanse bioscoop te zien zal zijn.

"Wij willen mensen ervan verzekeren dat wanneer ze diamanten kopen, zij geen bloed aan hun handen hebben", zo vertelt Eli Izhakoff, voorzitter van het World Diamond Council. "De film toont de situatie in Sierra Leone zoals deze in 1999 was. We hebben er sindsdien veel aan gedaan om deze gang van zaken een halt toe te roepen, zowel in Sierra Leone als in andere landen. Zo steunen wij het zogeheten Kimberly Process, waarbij ruwe diamanten gecertificeerd moeten worden alvorens ze op de markt terechtkomen."

The Blood Diamond is vanaf 8 februari in de Nederlandse bioscoop te zien.


Leonardo DiCaprio in The Blood Diamond