Derksen on the Road krijgt geen vervolg

Er komt geen tweede seizoen van het televisieprogramma Derksen on the Road. De show waarin de voormalig hoofdredacteur van Voetbal International op zoek ging naar zijn oude Nederlandse muziekhelden trok te weinig kijkers. "En dan weet je dat je bij de commerciële omroep een enorme schop onder je kont krijgt", laat hij aan Novum Nieuws weten. "Misschien was het wel meer wat voor de publieke omroep geweest."

De acht afleveringen van Derksen on the Road werden van april tot juni uitgezonden op RTL 7. "Ik werd overladen met schouderklopjes, maar we werden pas om 23.15 uur geprogrammeerd. Uiteindelijk kijken dan alleen de echte liefhebbers en dat zijn er blijkbaar maar 120 duizend in dit land. Als je platvloerse grapjes maakt in een voetbalprogramma kijken er achthonderdduizend mensen."

Liefhebbers krijgen overigens de kans om de serie alsnog te bekijken. Woensdag wordt een soundbook gepresenteerd met de acht afleveringen, aangevuld met liedjes van de artiesten en korte verhaaltjes. "Ik heb de serie met plezier gemaakt", zegt Derksen, die met zijn programma succesvolle bands uit het verleden als The Shoes, The Motions en ZZ & De Maskers weer onder de aandacht probeerde te brengen. "Het waren zeer goede artiesten die helemaal in de vergetelheid zijn geraakt."

Derksen vindt het jammer dat er geen tweede seizoen komt. "Er zijn nog een aantal artiesten die ontbreken. Maar ach, dat is de wet van de commerciële tv. Als je niet genoeg kijkers trekt, moet je wegwezen." Een poging om het programma bij bijvoorbeeld de VPRO onder te brengen zal hij niet ondernemen. "Ik ga niet lopen leuren, daar heb ik het karakter niet voor."

De matige kijkcijfers ziet Derksen als een bewijs dat er in Nederland weinig oog is voor kwaliteit. "Wat Amsterdamse straatzangers zijn hier de helden. Nederland is een smakeloos land op muziekgebied. Dat is de schuld van de diskjockeys, zij houden Nederland dom."