Procter & Gamble wil van Duracell af

Procter & Gamble wil af van Duracell, omdat de batterijmaker niet past bij de andere producten die het concern vervaardigt. De Amerikanen snijden de tak daarom los van het moederconcern en maken er een onafhankelijk bedrijf van. Dat maakte P&G vrijdag bekend bij het presenteren van de kwartaalcijfers.

Wat er met Duracell gebeurt nadat de fabrikant is afgesplitst, kon Procter & Gamble echter nog niet zeggen. De fabrikant van onder meer Oral-B-tandpasta en scheermesjes van Gillette hoopt op een afsplitsing. Daarbij zouden aandeelhouders van P&G de kans krijgen om hun stukken om te wisselen voor aandelen in Duracell.

Vooropstaat echter dat de aandeelhouders een zo hoog mogelijk rendement moeten halen, zo meldt P&G vrijdag in een verklaring. Het bedrijf kijkt daarom ook naar andere mogelijkheden, zoals een onderhandse verkoop. De Amerikanen zijn sinds 2005 eigenaar van Duracell, dat tot die tijd eigenaar was van het opgekochte Gillette.

Naast het afsplitsen van Duracell maakte P&G vrijdag ook de winst over vorig kwartaal bekend. De concurrent van Unilever zag de inkomsten in het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar bijna een derde lager uitkomen op twee miljard dollar (1,6 miljard euro). De omzet bleef grofweg gelijk op 20,8 miljard euro.