Peugeot-Citroën vindt weg omhoog

PSA Peugeot-Citroën heeft in het derde kwartaal 5,4 procent meer auto's verkocht dan een jaar eerder, door groei in Europa en Azië. De Franse autobouwer verkocht wereldwijd 643.598 auto's. In China groeide PSA met liefst 44,4 procent, in Europa met zeven procent, meldt het bedrijf woensdag bij de kwartaalcijfers.

Peugeot-Citroën zette in totaal 12,3 miljard euro om, 1,6 procent meer dan in het derde kwartaal van vorig jaar. PSA zit midden in een strategiewijziging, waarvan topman Carlos Tavares nu de eerste resultaten zegt te zien. "De weg naar volledig herstel is echter nog lang", stelt hij in een verklaring.

In Europa en China mag het dan beter gaan, in andere regio's was het bedrijf minder succesvol. In de regio's Eurazië en Zuid-Amerika gingen de verkopen met respectievelijk 62,4 procent en 38,2 procent omlaag. In het Midden-Oosten en Afrika was sprake van een daling van 11,3 en 10,5 procent. In deze laatste twee regio's ziet het bedrijf wel kansen voor de nabije toekomst.

Voor heel dit jaar verwacht Peugeot-Citroën dat de vraag in Europa met vier tot vijf procent stijgt. In China gaat het bedrijf uit van een toename van tien procent. Daartegenover staat een daling van tien procent in Zuid-Amerika en vijftien procent in Rusland.

De stevige groei in China is te verklaren door de samenwerking met de Chinese autobouwer Dongfeng. Dat bedrijf zegde begin dit jaar toe achthonderd miljoen euro in het Franse concern te steken. De concerns werken samen op het gebied van techniek, onderzoek en de bouw en verkoop van auto's.

PSA Peugeot Citroën is na het Duitse Volkswagen de grootste autofabrikant van Europa. Het bedrijf kreeg als gevolg van de economische crisis en de dalende autoverkoop echter zware klappen te verduren. Het concern kwam eind vorig jaar uit op een operationeel verlies van 177 miljoen euro, na een verlies van 560 miljoen in 2012.