Vertrouwen consumenten verbetert weer

Nederlandse consumenten zijn deze maand weer iets minder somber geworden over de economie. De graadmeter voor het consumentenvertrouwen stijgt van -7 in september naar -3 in oktober, zo maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek maandag bekend. De bereidheid om grote aankopen te doen bleef echter zwak.

De toename in het enthousiasme van Nederlandse huishoudens maakt een einde aan een vertrouwensdaling van drie maanden. De somberte van de afgelopen maanden hing mogelijk samen met de politieke spanningen in de wereld, zo lieten de statistici eerder al weten. In juni bereikte de graadmeter met -2 de hoogste stand sinds het begin van de crisis.

Hoewel het vertrouwen van consumenten dus nog niet helemaal terug is op het niveau van begin deze zomer, staat de index wel nog ruim boven het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar. Tussen 1994 en 2014 kwam het vertrouwen gemiddeld uit op -8. Begin vorig jaar werd met -44 het diepste punt ooit bereikt.

Dat de stemming van consumenten deze maand toeneemt, komt vooral doordat Nederlanders meer fiducie hebben in het economische klimaat. Over de vooruitzichten voor hun eigen financiële situatie blijven ze echter negatief. Ook vindt het merendeel van de Nederlanders het nog geen goed moment om een auto of wasmachine aan te schaffen.