NS mag toch gooi doen naar Limburgs ov

De NS mag toch proberen om het regionale openbaar vervoer in Limburg in de wacht te slepen. Dat heeft de rechtbank in Maastricht donderdag bepaald. Vervoerder Veolia had in een kort geding geëist dat NS-dochters Abellio en Qbuzz niet mochten meedingen in de aanbesteding van de zuidelijke provincie.

Veolia vindt dat de NS te veel voordelen heeft ten opzichte van concurrenten, waardoor de NS een lagere prijs kon bieden dan andere partijen. Zo zou de NS geen dure afspraken over aansluitingen hoeven maken, omdat het de rest van het spoornet al exploiteert. Bovendien zou de NS verliezen op de lijnen kunnen compenseren met winstgevende activiteiten.

Hierdoor was 'nooit een sluitende businesscase' te maken, aldus Veolia. Ook was Veolia bang dat de NS de dienstregeling zo zou aanpassen dat het treinverkeer in Limburg vertraging oploopt. De NS heeft altijd ontkend dat het bedrijf iets fout doet.

Volgens de rechtbank staat echter niet vast dat de provincie 'onredelijke keuzes heeft gemaakt' waardoor op voorhand duidelijk zou zijn dat de aanbestedingsprocedure oneerlijk zou zijn. Als NS al een voorsprong heeft, is dat niet de schuld van de provincie, aldus de rechters.

De winnaar van de aanbestedingen mag vanaf 2016 vijftien jaar het openbaar vervoer in Limburg verzorgen. De provincie heeft daar 56 miljoen euro per jaar voor over.

De Limburgse gedeputeerde Patrick van der Broeck zegt op Twitter te hopen dat alle partijen zich nu gaan richten op het uitbrengen van een goede offerte 'in plaats van rechtszaken'.