FIA wil snelheid bij gele vlaggen verlagen

Autosportfederatie FIA zal morgen in Sochi met de Formule 1-teams om tafel om de regels rond de gele vlaggen te verbeteren. Het voorstel is om in het geval van een gele vlag de snelheid ter plekke te verlagen en dit ook beter te handhaven.

De maatregelen volgen op de zware crash die Jules Bianchi vorige week in Japan meemaakte. De Fransman raakte op het natte Suzuka met hoge snelheid van de baan en schoof met de auto onder een tractor door die de gestrande auto van Adrian Sutil wegtakelde. Bianchi liep hierbij hersenletsel op en ligt nog altijd in kritieke toestand in het ziekenhuis.

FIA-directeur Charlie Whiting stelt voor om bij een dubbele gele vlag een verplichte maximum snelheid op te leggen die gecontroleerd wordt. Nu nemen de coureurs gas terug, maar kunnen ze zelf beslissen hoe snel ze langs de plaats van een ongeval rijden. De bedoeling is dat de maatregelen vanaf 2015 in zullen gaan.

Whiting sluit uit dat het systeem van het World Endurance Championship geïmplementeerd zal worden. Dat draagt via de zogenaamde 'code 60' op een bepaalde plaats een strikte snelheid af. Whiting zit meer te denken aan het werken met een minimumtijd waar je niet onder mag komen, zoals nu achter de safety car al het geval is. Tot het zover is zullen de hulpvoertuigen met meer voorzichtigheid ingezet worden en alleen als het veilig is.