Oud-F1-dokter: "Bianchi reed veel te hard"

Voormalig Formule 1-arts Gary Hartstein heeft in een dinsdag gepubliceerd artikel aangegeven dat Jules Bianchi veel te hard gereden moet hebben voor zijn crash. De Fransman raakte tijdens de Grand Prix van Japan van de baan en kwam daarbij hard in aanraking met een bergingsvoertuig dat bezig was met de wagen van Adrian Sutil. Bianchi ligt nog altijd in slechte toestand in het ziekenhuis.

"We moeten ten eerste wat perspectief hebben", begint Hartstein. "Met grote regelmaat zien we tegenwoordig ongelukken die in een niet al te ver verleden dodelijk zouden zijn geweest. Veel dingen die rijders konden doden zijn er vrijwel niet meer of zijn niet meer zo gevaarlijk. Vuur? Dat zien we eigenlijk niet meer en anders is het razendsnel geblust. Frontale botsingen? Daar loopt de coureur van nu gewoon van weg. Zijwaarts in de muur knallen of over de kop vliegen? Even schrikken, maar niet meer."

Ook geeft Hartstein aan dat de organisatie van de Formule 1 absoluut in staat is om te reageren op bizarre ongelukken. Zo kreeg Felipe Massa in Hongarije in 2009 een losgeraakte springveer tegen zijn hoofd. De Formule 1 reageerde door gelijk het vizier van de helmen van sterker materiaal te laten maken. "De crash van Jules was ongelooflijk 'gewelddadig'. Het is heel simpel een absoluut wonder dat hij nog leeft. Tegelijkertijd geeft dat aan hoe veilig de Formule 1 eigenlijk is."

Hartstein schrijft vooral over de gele vlaggen en het gebrek aan discipline onder de coureurs wat betreft het gehoorzamen van de vlaggen. "Ik wil nog maar eens duidelijk maken dat zogenaamd dubbel geel betekent dat er mensen aan de 'circuitkant' van de vangrails werken en dat coureurs een dusdanige snelheid in acht moeten nemen dat ze direct kunnen stoppen."

"Ik heb als passagier in een Formule 1-auto gezeten en ik kan zeggen dat de remmen fenomenaal zijn. Echter, gezien de hoeveelheid water op de baan, de kracht die er in die bochten op de auto komt en de snelheid van Jules' Marussia tijdens de crash, is het overduidelijk dat Bianchi per definitie met een veel te hoge snelheid aan de bocht begon. De vlaggen vertelden hem dat hij genoeg af moest remmen om direct te kunnen stoppen, maar toch reed hij snel genoeg om te gaan aquaplanen. Dat zijn twee dingen die elkaar opheffen. Hij ging aquaplanen en dus reed hij te hard. Punt", aldus de duidelijke taal van Hartstein.

De voormalig dokter zegt al jaren aan te geven dat de discipline wat betreft de vlaggen alsmaar slechter wordt. "En niemand doet ook maar een poging om het te verbeteren. Tijdens de briefing voor een race zitten de coureurs constant bij Charlie (wedstrijdleider Charlie Whiting, red.) te zeuren om een getal. "Hoe snel mag ik tijdens geel?", "Hoe snel mag ik tijdens dubbel geel?" en zelfs "Krijg ik een straf als ik 0,2 seconden langzamer ga dan de vorige ronde?". Ze missen het punt volledig. En omdat er niet genoeg op gehamerd wordt, gebeuren er slechte dingen."

"Het punt is dat de vereiste snelheid tijdens dubbel geel variabel is, het is een waarschuwing en geen snelheidslimiet. Even verderop is er geen uitloopmogelijkheid. Of, even verderop is iemand's oom, broer of vader de auto van een van jouw collega's van de baan aan het duwen", waarbij Hartstein hard uithaalt naar Pastor Maldonado. De Venezolaan weigerde in Monaco tijdens een race in de World Series by Renault in 2005 gas terug te nemen terwijl er driftig met vlaggen gezwaaid werd. Het gevolg was dat een baancommissaris ernstig gewond raakte, waarna Maldonado vier races aan de kant moest zitten.

"Disrespect voor de discipline omtrent vlaggen tijdens races is geen klein probleem. Het verwondt en doodt mensen. Als vlaggen gerespecteerd worden, wordt de hele sport gelijk een stuk veiliger. Als de vlaggen in het geval van Bianchi gerespecteerd waren is het moeilijk om je voor te stellen dat deze crash überhaupt plaatsgevonden had, in elk geval niet met deze kracht", sluit Hartstein af.