ING verslikt zich in groei internetbankieren

Dat ING met zo veel storingen kampt, komt doordat de computersystemen van de bank niet berekend zijn op de groei van internetbankieren. Dat geeft een woordvoerder maandag toe. Het upgraden van de systemen om de toestroom van klanten het hoofd te kunnen bieden staat volgens de bank 'hoog op het lijstje'. "We willen hier snel grote stappen in zetten."

"Onze klanten zijn het afgelopen jaar steeds vaker gebruik gaan maken van online bankieren en loggen steeds vaker in op hun app", verklaart de zegsvrouw de toename van het aantal storingen. Dat concurrenten hier minder last van lijken te hebben kan ze niet verklaren.

De website allestoringen.nl meldde maandag dat ING veel vaker last heeft van storingen dan ABN AMRO en Rabobank. Het aantal storingsdagen voor ING-klanten zou twee keer zo hoog liggen als vorig jaar. De bank heeft gemiddeld elke twee dagen enkele problemen en kampt om de vijftien dagen met een grote storing.

ING geeft toe dat er veel storingen zijn, maar nuanceert wel de getallen van de storingwebsite. "Het komt niet overeen met onze metingen." Volgens de woordvoerder komt dat voor een deel doordat de website meet op basis van social media. Als klanten bijvoorbeeld klagen over de sluitingstijden van internetbankieren op feestdagen, zou allestoringen.nl dat ook als een storing aanmerken.