SNS gaat zich als 'normale bank' gedragen

SNS wil het vertrouwen van de gewone Nederlander terugwinnen door zich toe te leggen op de kernactiviteiten van een 'normale bank'. De consumentenbank zegt zich niet langer te willen laten afleiden door internationale ambities of private banking. De vorig jaar genationaliseerde bank begon maandag een charmeoffensief en stelde van gemaakte fouten te hebben geleerd.

"Het vertrouwen in banken heeft afgelopen jaren een enorme deuk opgelopen. Veel Nederlanders hebben het gevoel dat hun bank er meer voor zichzelf is dan voor zijn klanten. Ook wij hebben in het verleden fouten gemaakt. Dat heeft ons heel hard geraakt", aldus directievoorzitter van SNS Retail Bank Dick Okhuijsen in een verklaring bij de koerswijziging.

SNS zegt met de nieuwe lijn beter naar klanten te willen luisteren. Zo hoeven klanten niet langer een keuzemenu te doorlopen als ze bellen en wordt over de eerste drie dagen dat een klant rood staat geen rente gerekend. Uit onderzoek in opdracht van de bank bleek dat de meeste Nederlanders vinden dat de bankensector onvoldoende heeft geleerd van het verleden.

SNS was een van de financiële instellingen die in aanloop naar de crisis grote risico's namen. De bank en verzekeraar viel bijna om toen vastgoedtak Property Finance in de problemen kwam. Begin vorig jaar moest de staat SNS Reaal daarom voor 3,7 miljard euro nationaliseren. Volgend jaar moeten de bank- en verzekeringsactiviteiten volledig zijn losgekoppeld. De verzekeringstak, nu Vivat geheten, wordt dan als eerste verkocht, waarna ook de bank op termijn moet terugkeren naar de markt.