Overgang naar IBAN grotendeels probleemloos

De overgang naar IBAN is verrassend goed verlopen. Toen het nieuwe betaalsysteem op 1 augustus werd ingevoerd bleek dat twintigduizend bedrijven nog niet waren overgestapt, maar tot veel problemen heeft dat niet geleid. ING noemt augustus zelfs 'een verrassend rustige maand'.

ING is met veel klanten het gesprek aangegaan over IBAN. In die contacten is de bank geen enkel probleem ter ore gekomen, laat ING weten. Ook een woordvoerder van ABN AMRO laat weten 'geen problemen te hebben gezien'.

De Nederlandsche Bank heeft de situatie bij bedrijven in de gaten gehouden. Tijdens een piek in transacties aan het einde van augustus heeft DNB geen problemen geconstateerd. "De grote bedrijven zijn blijkbaar op het laatste moment alsnog overgestapt", aldus een woordvoerder.

Onder de organisaties die nog niet waren overgestapt bevonden zich veel kleine bedrijven en stichtingen, die weinig incasso's hebben en dus flexibel zijn. "De plaatselijke postduivenvereniging kan een probleem met incasso's makkelijk handmatig oplossen."

Ook zelfstandigenstichting ZZP Nederland en winkeliersvereniging Detailhandel Nederland laten weten geen signalen ontvangen te hebben. MKB-Nederland zegt dat kleine bedrijven die niet op tijd waren overgestapt wel wat problemen ondervonden. "Maar dat is hun eigen schuld", vindt een woordvoerder van de ondernemersorganisatie.

Onder consumenten werden ook problemen verwacht. Onderzoek van seniorenorganisatie ANBO wees onlangs uit dat de helft van de ouderen zich op het moment van invoering niet had voorbereid. Nu blijkt dat de vereniging geen enkele klacht heeft ontvangen. "Na de zomer melden zich veel nieuwe leden aan", zegt een woordvoerder. "Die moesten nu hun IBAN-nummer aan ons doorgeven. Voor de meeste ouderen was dit geen probleem. Sommigen moesten het nummer even opzoeken."

Ook de Consumentenbond heeft weinig klachten binnengekregen. Een woordvoerder meldt dat er op individueel niveau wat vragen en problemen waren, maar de organisatie is over het algemeen tevreden.

IBAN staat voor International Bank Account Number en bestaat in Nederland uit achttien tekens. Het betaalsysteem moet internationaal betalingsverkeer makkelijker maken. Het zou 1 februari in Nederland worden ingevoerd, maar werd een halfjaar uitgesteld omdat veel bedrijven er niet klaar voor waren.