NS mag spitstarief onder voorwaarden invoeren

De NS mag treinreizen in de spits duurder maken als het kan aantonen dat het de overvolle treinen in de spits op geen enkele andere manier kan bestrijden. Dat schrijft staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld (PvdA) maandag in een brief aan de Tweede Kamer.

Ondanks eerdere kritiek blijft Mansveld 'tariefdifferentiatie' in de aangepaste vervoersafspraken een goed middel noemen om reizigers meer over de dag te spreiden. De NS mag hiervoor een voorstel aan de overheid doen, maar het bedrijf moet dan wel eerst aan een aantal voorwaarden voldoen.

Zo moet de NS een onderzoek uitvoeren naar de effecten van verschillende spitstarieven op verschillende reizigersgroepen. Het bedrijf moet kunnen aantonen 'dat capaciteitsuitbreiding, optimaliseren van de dienstregeling en enkel een prijsverlaging niet voldoende werkt of onbetaalbaar is'.

Voorstellen voor spits- en daltarieven moeten binnen de grenzen blijven die Mansveld eerder dit jaar al aangaf en ook reizigersorganisaties moeten door de NS worden geraadpleegd.

Treinreizigers zouden daardoor straks in de spitsuren tot tien procent meer voor hun kaartje betalen en in de daluren tot twaalf procent minder. Voor reizigers met een maand- of jaarkaart zou de prijs maximaal zes procent mogen stijgen. Mensen met een voordeelurenabonnement zouden er 'gemiddeld bij benadering' niet op achteruitgaan.

Eerder dit jaar kreeg Mansveld een golf van kritiek over zich heen toen ze de nieuwe vervoersafspraken bekendmaakte. Veel partijen, waaronder regeringspartij VVD, zagen niets in de plannen. Oppositiepartijen spraken al snel van een 'spitsboete'.