LTO niet blij met lage prijzen in supermarkt

Sommige supermarkten zijn naar de mening van boeren- en tuindersorganisatie LTO Nederland iets te ver doorgeslagen in het promoten van Nederlandse groente en fruit van telers die zijn getroffen door de Russische boycot. De boeren zijn blij met alle extra aandacht, maar zij storen zich wel aan de lage prijzen waarvoor bijvoorbeeld tomaten in de schappen te vinden zijn.

Of dit het begin is van een heuse prijzenoorlog is volgens LTO nog moeilijk te zeggen. Daarvoor is het nog te vroeg. Maar de brancheorganisatie wil wel graag in gesprek gaan met de supermarkten. Als er extra groente en fruit wordt verkocht, dan moet dat wel voor een redelijke prijs, vindt LTO.

Zaterdag maakte supermarktketen PLUS in verschillende kranten met paginagrote advertenties reclame voor zijn Hollandse trostomaten. Die zijn flink in prijs verlaagd. Concurrent Jumbo liet vrijdag al weten groenten en fruit van eigen bodem te gaan promoten, in reactie op Ruslands importstop. En marktleider Albert Heijn hield zaterdag een 'eenmalige actie voor 1 dag' om Nederlandse producten als komkommer, paprika's en trostomaten extra onder de aandacht te brengen.

Door de Russische ban kunnen de Nederlandse groente- en fruittelers geen waar uitvoeren naar Rusland. Door meer groente en fruit te consumeren in eigen land, kan het wegvallen van de Russische exportmarkt enigszins worden gecompenseerd. Maar omdat er momenteel sprake is van een overaanbod aan groente- en fruit in Europa, liggen de inkoopprijzen voor winkeliers en marktverkopers nu ook lager dan voorheen.