'Kiev schoot MH17 uit de lucht'

Niet alle Amerikaanse analisten zijn het erover eens dat de separatisten en Rusland schuldig zijn aan het incident met de MH17 in de Oekraïne. Een aantal niet met name genoemde specialisten binnen de regering van Obama vindt het aannemelijker dat de Oekraïense regering in Kiev de aanslag op haar geweten heeft. Dit meldt Robert Parry op Consortiumnews.

Parry schrijft dat hoewel de VS en Europa vrijwel direct de separatisten en Poetin aanwezen als verantwoordelijken, dit niet in overeenstemming is met het bewijsmateriaal dat tot nu toe is onderzocht. Zo zou uit gaten in fragmenten van het vliegtuig blijken dat het geen SA-11 BUK-raket kan zijn geweest omdat er zowel inkomende als uitgaande perforatie te zien is, wat bij een explosie van het gebruikte type raket niet mogelijk is. Die vernietigt zijn doel wel met een schervenhagel, maar die scherven komen dan niet aan dezelfde kant weer naar buiten.

Verder noemt hij de getuigenissen van de omwonenden, die rond de crashsite een gevechtsvliegtuig hebben gezien dat de MH17 volgde tijdens het neerstorten. Parry zegt dat de MH17 eerst met een lucht-luchtraket zou zijn beschoten en vervolgens, tijdens het neerstorten, met 30mm geschut. Dat zou de in- en uitgaande perforaties wel verklaren.

Ook noemt hij de afwezigheid van ondersteunende foto's die de Amerikanen zeker moeten hebben, omdat er sinds de burgeroorlog een satelliet boven het gebied hangt en AWACS het gebied observeren. Een raketinstallatie was dan zeker opgevallen en daar zouden dan ook foto's van moeten zijn.

Hij wordt gesteund in zijn verhaal door Pepe Escobar, die zegt drie documenten te hebben ontdekt die de theorie van het gevechtsvliegtuig ondersteunen. Rusland heeft al radarbeeldmateriaal vrijgegeven waarop een gevechtsvliegtuig de MH17 vlak op de hielen zat.

Een ander verhaal komt van de BBC die een reportage had verwijderd. Deze reportage was echter opgenomen en op YouTube gezet. Hierin gaat de verslaggeefster op zoek naar de locatie waarvandaan de SA-11 zou zijn afgevuurd. Dit blijkt vervolgens ook zo goed als onmogelijk en de vermeende rook van de raket kan door aanwezige industrie aldaar ook nog een andere bron hebben.

Tot slot wordt het verhaal genoemd van het zagen in de cockpit van de MH17. Deze was in eerste instantie redelijk in één geheel neergekomen. En binnen korte tijd waren er mensen bezig in de cockpit te zagen. OVSE-waarnemer Michael Bociurkiw, die als een van de eersten ter plaatse was, vertelt in een interview dat naarmate de dagen verstreken, delen van de cockpit steeds verder uit elkaar kwamen te liggen.

Het was in ieder geval niet gebruikelijk dat de MH17 over dat gebied zou vliegen. De lijnvlucht was echter door de Oekraïense vluchtleiding die kant opgestuurd wegens 'slecht weer'. Een andere nogal apart te noemen onregelmatigheid rond de verkeerstoren in Kiev is de onmiddellijke inbeslagname van de geluidsbanden van de verkeerstoren door de Oekraïense veiligheidsdienst SBU.