Bankenclub: rapportcijfer ongeschikt voor klanten

Het rapportcijfer dat de Autoriteit Financiële Markten (AFM) aan banken en verzekeraars geeft over de klantgerichtheid is geen goede leidraad voor consumenten om een keuze te maken. Dat schrijft de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) woensdag in reactie op een oproep tot transparantie over het cijfer door consumentenorganisaties.

Vereniging Eigen Huis, de Consumentenbond en de Vereniging van Effectenbezitters willen dat de banken het cijfer openbaar maken, zodat de financiële instellingen beter onderling vergelijkbaar worden. Nu publiceert de AFM het gemiddelde en is alleen Rabobank open over de eigen prestaties.

Volgens de NVB is het cijfer echter alleen bedoeld voor de AFM en de instellingen. "[Het] biedt consumenten weinig houvast om een goede vergelijking te maken en kan zorgen voor onnodige onduidelijkheid", schrijft de bankenclub in een verklaring. "De focus zou moeten liggen op de goede dialoog en de verbeteringen die hieruit resulteren voor klanten, niet op de absolute scores", schrijft de lobbyvereniging verder.

Het Verbond van Verzekeraars is positiever over het voorstel van de consumentenorganisaties. De belangenvereniging wil echter wel de eigen klanttevredenheidsonderzoeken combineren met het cijfer van de AFM. Het verbond praat hierover met de waakhond.

De drie consumentenorganisaties hebben de financiële instellingen een ultimatum gesteld. Als voor 20 augustus geen openheid wordt betracht, willen ze consumentenacties organiseren en mogelijk naar de Kamer stappen voor aanpassingen van de regels.