Albert Heijn past misleidende kiptekst aan

Albert Heijn gaat de tekst op de verpakkingen met 'Hollandse kip' aanpassen. Dat heeft de supermarktketen woensdag bekendgemaakt. De Reclame Code Commissie vindt de teksten op de verpakking 'misleidend' en 'oneerlijk'.

De 'Hollandse kip' werd gepresenteerd als verantwoorde vervanger van de plofkip. De Reclame Code Commissie oordeelde na klachten van dierenrechtenorganisatie-met-niets-beters-te-doen Wakker Dier dat dit helemaal niet het geval is. De verbeteringen in dierenwelzijn zijn namelijk minimaal.

Albert Heijn past nu 'de betreffende woorden in alle communicatie-uitingen' aan. Het bedrijf benadrukt dat het dierenwelzijn hoog in het vaandel heeft staan. "Het is teleurstellend dat de discussie nu niet over dierenwelzijn lijkt te gaan, maar over een woordenspel in een advertentie of op de website."

Begin vorig jaar verklaarden supermarkten dat de plofkip niet meer van deze tijd is en besloten deze zo snel mogelijk te vervangen. De Hollandse kip was het antwoord van Albert Heijn. De nieuwe kip leeft met 19 in plaats van 21 kippen op een vierkante meter, een verbetering van zo'n 10%. De kip leeft doorgaans ook enkele dagen langer dan de plofvariant, die ruim een maand mag kakelen.