'Directeur oorzaak veerbootramp Zuid-Korea'

De directeur en vier medewerkers van de rederij die de veerboot Sewol exploiteerden, die in april voor de kust van Zuid-Korea verging, hebben schuld aan de ramp, omdat de veerboot te zwaar werd beladen en de vracht bovendien verkeerd werd geladen. Dat was het gevolg van een riskante verbouwing van het schip. Ook werd de veiligheid niet in acht genomen, omdat er te weinig geld werd uitgegeven aan veiligheidstrainingen voor het personeel. Dat heeft het openbaar ministerie in Zuid-Korea vrijdag gezegd.

De verdachten beweren echter dat de oorzaak van de ramp, die honderden levens heeft geëist, niet duidelijk is. De vijf verdachten kwamen vrijdag niet opdagen in de rechtbank. Volgens hun advocaten hebben ze meer tijd nodig voor hun verdediging. Over drie weken staat een volgende zitting op de rol.

De Sewol werd in 2012 in Japan aangeschaft voor bijna zes miljoen euro. Vervolgens werd het schip verbouwd en werden er cabines toegevoegd. Ook werd een tentoonstellingsruimte bijgebouwd. Als gevolg daarvan werd het schip topzwaar. Het Zuid-Koreaanse scheepvaartregister keurde het schip toch goed, op voorwaarde dat er een stuk minder vracht zou worden meegenomen. De rederij, Chonghaejin Marine, heeft volgens het OM deze voorwaarde genegeerd en geregeld meer vracht meegenomen dan toegestaan. Daarmee wist het bedrijf de winst fors te laten groeien.

De directeur van de rederij ontkent niet dat het schip te zwaar beladen was, maar hij betwist dat dit de oorzaak is van de scheepsramp. Er zijn volgens hem meer factoren in het spel geweest.